En sjekkliste for Instagram

Du trenger ikke være nybegynner på sosiale medier for å slite med struktur og innhold. Selv den mest erfarne social media manager har dager der alt føles rotete og skrivesperren har satt på håndbrekket fullstendig. La oss gi deg noen råd til hvordan du kan forbedre innholdet på Instagram og andre kanaler!

Når sosiale medier blir nedprioritert i jobbhverdagen

Tidligere i våres holdt vi kurs for en kunde som har flere avdelinger som alle styrer hver sin Instagram-profil. Vi skulle fylle to halvdags-workshops med ufarliggjørende tips og inspirasjon til hvordan de skulle håndtere sin organiske tilstedeværelse på Instagram. Ingen lett oppgave å holde styr på alt dette i tillegg til deres vanlige arbeidsoppgaver og de har vår fulle forståelse for at det kan komme litt i andre rekke noen ganger.  

Her håper vi å kunne bidra til å fjerne noen barrierer og samtidig komme med noen tips så ikke sosiale medier blir nedprioritert i jobbhverdagen.

Definisjonene som er kjekke å kunne på Instagram

Likevel ser alle ut til å være enige om at en god tilstedeværelse i en sosial kanal er en god idé. Vi skal se på hvordan man best poster organiske poster, men først må vi definere litt hva som menes med det:

  • Organiske poster er vanlige poster som ikke er en annonse og som ikke går til én forhåndsdefinert målgruppe, men spres gjennom bl.a delinger, likes og kommentarer.
  • En kanal kan være Facebook, Instagram, Twitter, YouTube osv. Instagram får hovedfokus i denne gjennomgangen, men mange av grunnprinsippene kan tas med i andre kanaler. 
  • Alt innhold måles av kanalen på hvor mye engasjement det gir, og jo mer engasjement jo større er sannsynligheten for at innholdet dukker opp i feeden til flere personer. 
  • Engasjement, kan i tillegg til delinger, likes og kommentarer også være klikk på link eller at man har sett noe av en video og ikke bare scrollet forbi.  
  • For å få flere muligheter bruker vi gjerne Creator Studio når vi lager Facebook- og Instagram-poster, men vi er forsiktige med å bruke andre tredjeparts-apper for publisering da sikkerheten ikke alltid er til å stole på.

Er du usikker på hvilke kanaler som er best for deg og din merkevare? Kontakt oss for en skikkelig strategi- og kanalvalgsprat.

Våre tips til en bedre arbeidsflyt og tilstedeværelse på Instagram

Tips nr 1: Bilder

En ren bildepost med ett bilde er gjerne det som gir minst potensiell engasjement. Vi anbefaler derfor å legge til flere bilder da dette ofte gir en høyere rekkevidde og kan dukke opp flere ganger i samme feed.

Bildetips

  • På Instagram bør bilder være klare og fine, men viktigst er at dere internt blir enige om et felles uttrykk.
  • Bildetips
    • 1080 x 1350 pixels
    • Ikke lavere enn 600 x 600
    • Ta bilder i naturlig lys
    • Pass på at alt er rett

Blank 3000 x 2000

Tips nr 2: Video

En video får kanskje færre likes, men rekkevidden blir ofte høyere og husk at videovisninger også teller som engasjement!

  • Se til at videoen  inneholder riktig logo, på samme sted, gjerne øverst i høyre hjørnet gjennom hele filmen, eller stort i midten i løpet av de første 3 sekundene.
  • Bruk gjerne musikk som følger med de ulike videoredigerings-appene eller i Reels på Instagram, men bestem dere for én sjanger. Husk at man pt ikke kan legge ut Reels via Creator Studio.
  • Pass på at det er godt naturlig lys.
  • Unngå for mye bevegelse, støtt gjerne telefonen langs et bord. Blir det ikke jevnt, klipp heller mange korte klipp etter hverandre.
  • Videoformater:
    • 1080 x 1350 (Feed)
    • 1080 x 1920 (Stories)
  • Bruk gjerne en videoredigerings-app på telefonen, f.eks InShot 

Tips nr. 3: Tekst og ordlyd

Det er generelt få som leser vanlig tekst, så om det er noe spesielt viktig å få frem, legg heller denne informasjonen på bildet eller videoen. 

  • Bruk anonyme eller godkjente fonter
  • Husk å plassere teksten sentrert
  • Få en kollega til å se over for skrivefeil
  • Sett opp en liste med gode ord og uttrykk, kanskje i et felles Google Drive-ark?
  • Bruk nummerlister og tips
  • Bruk hashtags på Instagram, få med merkevaren og spesifikke hashtags til posten i tillegg til trending og generelle hashtags. Separer gjerne posttekst fra hashtags på denne måten:

.
.
.
#merkevare #bransje #norsk
#engelsk #spesifikk #trending 


Tips nr 4: Svar / Community management

  • Alle kommentarer bør svares på i en aller annen grad
  • Lag et Google drive-ark for ofte stilte spørsmål og tilhørende svar
  • Skriv hilsen + fornavn eller tilsvarende i svarene
  • Husk hvilke ord og ordlyd dere ønsker
  • Lag en vaktliste, sjekk for kommentarer til faste tidspunkt.
  • Be om samtykker til å dele bilder av brukernes bilder.
  • Når noe er postet på Instagram, gå inn på de hashtaggene som er brukt og “like” de mest relevante bildene av de som er lagt ut nylig.
  • Når man har litt ekstra tid eller er i siget kan man gjerne også følge foreslåtte profiler på Instagram og kommentere på andres poster. men ikke overdriv disse to siste punktene. Man kan fort blir utestengt fra å like andres poster om Instagram oppfatter dere som aggressive. 

community management

Tips nr 5: Bonustips

  • Bruk  kamera bak på telefonen for best oppløsning
  • Film og ta bilder med kamera stående
  • Last alt opp til delt Google drive-mappe
  • Ikke lag mer enn 15 sekunders video
  • Variér klipplengde og hastighet, unngå to lange klipp etter hverandre
  • Få jevne videosnutter:
    • Teip mobilen til en skapdør og åpne døren.
    • Sett telefonen i et glass som står på et håndkle og film mens man sakte drar håndkle over en jevn flate
    • Sett telefonen på en kontorstol og rull rundt i lokalet
  • Bytt passord jevnlig

Trenger du hjelp med deres Instagram?

Vi håper du nå sitter litt mindre svett og tenker at noen av barrierene er borte, at nå er det litt enklere å sette av tid til dette arbeidet, at det føles litt mindre som en byrde. Ha det gøy og snakk sammen så dere får en felles forståelse av innholdet dere legger ut.

Vil dere ha en skreddersydd workshop på dette feltet, så ta kontakt med oss!

Skrevet den .

Katrine Nicolaysen

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Sertifisert partner

Google Partner

Facebook Preferred Partner