Er annonseringen din lønnsom?

Å skulle svare på om annonseringen er lønnsom er et stort spørsmål. Hvor mange utfører ønsket handling etter å ha klikket på annonsen? Og har noen sett annonsen og dermed senere gjennomført et kjøp direkte på nettsiden? Som du sikkert forstår er det mange faktorer som spiller inn som det kan være svært vanskelig å ha kontroll over, men vi ønsker å gi deg noen tips til å komme enda nærmere den virkelige sannheten!

Hva er forskjellen på ROAS og ROI?

Når vi snakker om lønnsomhet blir ofte ROAS, Return on Ad Spend, og ROI, Return on Investment, dratt frem som to sentrale begreper. Begge begrepene sier noe om lønnsomheten, ROAS forteller oss hvor mye omsetning som blir generert per annonsekrone brukt, mens ROI sier noe om fortjeneste i forhold til kostnader. 

ROAS-tallet blir oftest brukt om du ser på kanal-nivå. Er kanalen så lønnsom som den bør være, og hvilken kanal er mest lønnsom? ROI-tallet brukes mer på et overordnet strategisk nivå for å få oversikt over alle markedsinvesteringene som blir gjort. Hva sitter du igjen med av investeringene i markedskommunikasjonen, og hva er den reelle fortjenesten? 

Når kan annonseringen kalles lønnsom?

Mange bedrifter er opptatt av å ha så høy ROAS som mulig, men er det egentlig lønnsomt? Med for høy ROAS kan lønnsomheten gå på bekostning av muligheten til å nå ut til nye kunder, og derfor stå i veien for vekst. Og motsatt vil selvsagt en for lav ROAS tyde på at du ikke tjener tilbake investeringen du legger i annonseringen. Så vet du hva din optimale ROAS er?

Faktorer du bør ha kontroll på for å regne ut din optimale ROAS: 

  • Gjennomsnittlig bestillingsverdi
  • Merverdiavgift
  • Frekvens på retur
  • Margin per produkt
  • Kostnader ved et salg
  • Returnerende kunder

Den vanlige formelen til ROAS er: Omsetning / Annonsekostnad = ROAS. 

Ved å inkludere flere aspekter i utregningen vil du kunne få et enda mer nøyaktig tall, og dette vil kunne si noe om hva ROAS bør være på dine produkter eller tjenester.

Hvordan bruke utregnet ROAS best mulig i Google Ads?

Om du har kontroll på alle variablene vi nevnte over anbefaler vi deg å regne ut den optimale ROAS før du begynner annonseringen. Ved å følge med og stole på dette tallet, vil du alltid vite at markedsaktivitetene er lønnsomme og det bør derfor være et utgangspunkt for hvor mye penger du skal legge i annonseringen, fremfor magefølelsen. 

I Google Ads, som er en av de viktigste kanalene for mange bedrifter, har Google utviklet en egen budstrategi med utgangspunkt i ROAS. Her kan du legge inn den utregnede optimale verdien til ROAS, og la Google bruke sine algoritmer til å nå dette uten å legge noen begrensninger på budsjettet. 

Men husk alltid å teste, ingenting er bevist å være bedre før det er fremstilt av data!

Trenger du hjelp til å vurdere om lønnsomheten er god nok?

Vi i Hensikt hjelper deg gjerne med å vurdere lønnsomheten på dine markedsaktiviteter, og har gode verktøy for å fort kunne få oversikten over din optimale ROAS. Ta kontakt med en av våre rådgivere for en uforpliktende prat!

Skrevet den .

Pia Torgersen

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Sertifisert partner

Google Partner

Facebook Preferred Partner