Er kontekstuell annonsering akkurat det bedriften din trenger?

Utviklingen i digital annonsering skjer hyppig. Kontekstuell annonsering kan høres nytt ut for mange, men grunnprinsippene har vært aktuelle i mange år. På samme måte som en leverandør av båtmotorer plasserer annonser i et bransjeblad for båt, gjelder den samme tanken her. Det handler om å plassere de mest aktuelle annonsene i den rette konteksten. Her tar man utgangspunkt i brukerens interesser, uten å begrense seg til kjønn, alder eller andre personlige egenskaper som man gjør i mer tradisjonell annonsering. 

Hvordan fungerer det?

For å kunne plassere annonsen på de riktige artiklene og nettsidene, må man finne noen parametre som disse artiklene må oppfylle. Eksempel: Du er markedsansvarlig for en leverandør av fotballturer til England. Med økende muligheter for utenlandsreiser, samt flere nordmenn på balløya, kan det være en lur idé å annonsere kontekstuelt. Her kan du legge inn parametre som:

  • Premier League 
  • Martin Ødegaard 
  • Solskjær
  • Utenlandsreiser 

Annonsene vil da dukke opp på artikler som omhandler dette, og man vil gjerne treffe personer som har interesse for det. I tillegg treffer man disse personene i den riktige konteksten, hvor artikkel og annonse passer til hverandre. Brukeren vil gjerne være i en modus hvor man er mer mottakelig for annonsen. Kanskje kan det å annonsere på seiersartikler når Ole Gunnar Solskjær vinner kamper, være det som utløser et kjøp?

Tilfører verdi for bruker, annonsør og nettavis

Merkevarebygging er også en viktig faktor. Ikke bare havner du på relevante sider for deg og kunden, du unngår også å havne på sider som kan skade merkevaren. Muligheten til å unngå artikler og ord kan i noen tilfeller være smart å bruke. Dersom du er en interesseorganisasjon for vindkraft, ønsker du gjerne å havne på artikler som omhandler vindmøller og ny teknologi rundt dette temaet. Samtidig ønsker du kanskje ikke å annonsere på artikler om motstandere av vindkraft, demonstrasjoner og naturvern. Med kontekstuell annonsering kan du enkelt omgå dette. 

I tillegg til å gi verdi til både brukeren og annonsøren, vil også nettavisen det annonseres på oppleve en verdi. Med relevante annonser på deres artikler vil også nettsiden oppleves mer brukervennlig. 

Alternativ til cookiens død

En stor grunn til den voksende interessen for kontekstuell markedsføring, er det økte fokuset på personvern og anti-sporingsteknologien den siste tiden. Kort sagt vil mange av oss bli mindre sporbare, noe som igjen gjør at vi blir vanskeligere å treffe med annonser. Du kan lese mer om dette i blogginnlegget som Alexander Tøgard skrev tidligere i år. 

Kontekstuell annonsering påvirkes ikke av persondata og cookies. Ikke bare unngår man persondata, men med god planlegging og oversikt kan man faktisk nå den ønskede målgruppen enda mer presist. Dette krever grundig arbeid med content targets, oversikt over hvilke saker som publiseres og gjerne litt erfaring med kontekstuell annonsering. 

Vi i Hensikt AS  jobber tett med den kontekstuelle annonseplattformen Kobler. Sammen skreddersyr vi den beste planen for bedrifter som ønsker denne type annonsering. Ta kontakt med oss om dette høres interessant ut, eller om du bare er nysgjerrig på å lære mer!

Skrevet den .

Tom-André Tomren

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Sertifisert partner

Google Partner

Facebook Preferred Partner