Gode grunner til å ikke fremme innlegg på Facebook

Dersom du har en butikk, leverer en tjeneste, eller jobber i en organisasjon har du mest trolig laget en Facebook-side til bedriften din. Du har kanskje også vurdert å gjøre tiltak som gjør at du får flere reaksjoner på innleggene du legger ut, flere kjøp i nettbutikken eller bare et ønske om å nå ut til enda flere potensielle kunder? Da har du kanskje også lagt merke til “boost innlegg”, eller “frem innlegg”-knappen som kommer opp under innleggene på siden din. Dette er den enkleste formen for annonsering på Facebook. 

Til tross for Facebook sin tydelige “anbefaling” og sitt enkle oppsett, er det langt ifra en optimal løsning. Det vil sannsynligvis ikke gi deg de beste resultatene og du risikerer å kaste bort penger. Under forklarer vi hvorfor.

Hvorfor bør man bruker Facebook Business Manager fremfor å fremme innlegg?

Siden Facebook er en plattform med enorme mengder innsikt er det store muligheter for å skape kostnadseffektive kampanjer ved å treffe de riktige personene. Ved å benytte “Facebook Annonseadministrasjon” inne i Business Manager kan vi sette opp kampanjer som når nøyaktig den målgruppen du ønsker. Ved bruk av Business Manager vil du også ha innsikt i hvordan kampanjene går underveis, slik at du alltid kan gjøre endringer for å nå bedre resultater. 

 For å få en bedre forståelse av forskjellen på “frem innlegg” og “annonseadministrasjon” dypdykker vi i hovedforskjellene som kan ha enorm påvirkning på leveransen til en kampanje.

Velg rett målsetting før du annonserer på Facebook

Det første som må gjøres før man starter med annonsering på Facebook er å avklare hva vi ønsker å oppnå med kampanjen. Facebook annonseadministrasjon har i skrivende stund tretten ulike målsettinger du kan velge mellom - og her er det viktig å velge riktig. De er delt inn i tre hovedkategorier: 

  • Oppmerksomhet
  • Overveielse 
  • Konvertering

Disse målsettingene er satt opp for å tilrettelegge slik at du kan få de resultatene som ønskes. Dersom du bruker frem innlegg- knappen får du kun to alternativer, engasjement og meldinger. Hvis målet med annonsen eksempelvis er å få flere kjøp i nettbutikken, melde seg på nyhetsbrev eller se en video, vil ikke de to nevne målsettingene hjelpe deg stort på veien. 

A/B-test alltid når du skal annonsere

A/B-testing kan være testing av to eller flere ulike bilder, tekster eller landingssider for å se hvilken utgave som gir de beste resultatene. Dette er noe som bør brukes aktivt for å kontinuerlig optimalisere annonseringen, samme hvilken plattform du bruker. Dette er viktig læring for å kunne evaluere annonsene for å maksimere effekten, slik at du bruker penger på det som faktisk fungerer. Dersom man fremmer et innlegg er det ikke mulig å teste i like stor grad, da du kun fremmer et eksisterende innlegg. Du mister dermed muligheten til å teste hvilke budskap som fungerer på hvilke målgrupper og derav se hva som gir høyest avkastning. Dersom du derimot velger å bruke annonseadministrasjon, kan du gjøre alt dette, noe som gir verdifull informasjon og viktig læring. 

Du har bedre budsjettkontroll i Business Manager enn om du fremmer et innlegg

Når du skal fremme et innlegg legger du inn hvor mye penger du ønsker å bruke på annonsen, men mulighetene for å endre dette underveis er begrenset. Dersom du benytter Facebook annonseadministrasjon står du fritt til å justere budsjettet etter hva som er best for hver enkelt kampanje. 

Egendefinerte publikum i Business Manager

Ved bruk av frem innlegg-knappen er det ikke mange valgmuligheter for hvem du skal rette annonseringen mot. Noen av mulighetene for verdifull målretting du mister ved å fremme et innlegg er: 

  • Direkte mot de som har kjøpt noe tidligere
  • Lagt varer i handlekurven
  • Besøkt enkelte nettsider 
  • Lastet ned PDF’er 

Ved bruk av annonseadministrasjon trenger du ikke bare å inkludere personer til målgruppen, men du kan også ekskludere de som ikke lenger er lønnsomme å bruke penger på. Dersom målet for kampanjen er å få kunder til å melde seg på et nyhetsbrev, er det her ikke nødvendig å annonsere mot de som allerede er påmeldt. Her skal det ikke mange tiltakene til for å få positive endringer i leveransen.

Plasseringer av annonser ved bruk av Business Manager fremfor fremmet innlegg

Ved bruk av Facebook Business Manager kan annonsene være synlige både på Facebook, Instagram, Messenger og noe som kalles Audience Network (nettsteder utenfor Facebook, eksempelvis apper som er knyttet til Facebook). Dersom man velger å fremme innlegg vil man ikke ha muligheten til å styre hvor annonsen er synlig. Det vil heller ikke være mulig å tilpasse materiellet til de ulike formatene som tilbys, som eksempelvis på Story hvor du kan benytte deg av fullskjermsformat. 

Dynamiske annonser kan ikke brukes om du fremmer et innlegg

Dynamiske annonser viser automatisk beholdningen din til personer som har vist interesse på nettstedet ditt, i appen din eller andre steder på internett. Annonsene ser ut som andre bildeannonser, karuseller eller samlinger på Facebook. Her kan man legge inn en rekke ulike overskrifter, tekster eller bilder og annonsen blir dermed variert for hver gang. Facebook ser fort hvilke sammensetninger som fungerer best, og leverer annonsene deretter.  

 Dynamiske produktannonser lar deg vise personaliserte annonser, basert på eksempelvis hvilke produkter som har blitt lagt i en handlekurv. Denne type annonser er veldig relevant for mottaker og kan dermed være en stor driver av salg i nettbutikken. Dette har man kun tilgang til dersom man bruker annonseadministrasjon.

Relevant innsikt i Business Manager

Ved fremming av innlegg får du en viss innsikt i resultatene til annonsen du har kjørt, men det er mye nyttig informasjon som dessverre uteblir. I annonseadministrasjonen får du tilgang til et omfangsrikt rapporteringsverktøy som presenterer en rekke med informasjon. Her er det få begrensninger for hva man kan finne ut av. Med en så detaljert rapportering kan man analysere tallene nøye, og gjøre tiltak som gjør at kampanjen din leverer på de parametrene som er ønsket.

Trenger du hjelp med annonsering på Facebook?

Trenger du mer informasjon, eller hjelp med annonsering på Facebook? Vi kan hjelpe deg og din bedrift med rådgivning, oppsett av annonser eller kursing. Ta kontakt med en av våre eksperter, så diskuterer hvordan vi kan hjelpe deg med effektiv annonsering på Facebook.

Skrevet den .

Tina Wangensteen-Haugen

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Google Partner