Hva vurderer Google på nettsiden din?

Har bedriften din en egen nettside? Da jobber dere også mest sannsynlig med å gjøre den så synlig som mulig på Google, nemlig med SEO. Men vet du hva Google faktisk vurderer, og hva som har betydning for hvilken plassering deres nettside får? Om du iverksetter feil tiltak på siden kan det både være tid og kostnader kastet rett ut av vinduet. La oss gi deg noen gode råd på veien, slik at du kan nå toppen av Google på enklest mulig måte!

1. Nettsiden må laste raskt for å få en god plassering i søkeresultatene 

Hastigheten til din nettside er faktisk noe av det viktigste Google vurderer. Du har vel selv kjent på utålmodigheten når du har ventet på at en side skal laste før? Mest sannsynlig orket du ikke det lenge og hoppet rett ut igjen, og kanskje til en konkurrent. Vi mennesker er svært utålmodige, så det er ikke mange sekundene som skiller en god og dårlig brukeropplevelse når det kommer til hastighet. Google vil gi brukerne det beste resultatet, og derfor kan lang lastetid være en viktig faktor til hvorfor dere ikke rangerer på topp. 

 Ofte kan den lange lastetiden skyldes nokså kompliserte ting, som f.eks.: 

  • Forbedringer knyttet til Java Script og CSS-filer
  • For store eller gamle bildefiler
  • Omgjøring av bilder til kode

 Vi anbefaler at du får innhentet eksperthjelp til å få kontroll på akkurat dette, siden det kan være nokså avansert. 

 Ønsker du å teste hastigheten til deres nettside? Bruk dette verktøyet for å få en nokså god indikasjon på hva dere bør jobbe med. 

 2. Nettsiden må være like god på mobil som på desktop

Et svært viktig krav fra Google er at nettsiden må fungere like godt på mobil, som den gjør på nettbrett og desktop. Du bruker ekstremt mye mer tid på mobilen din i dag enn hva du gjorde for 10 år siden, og enda viktigere vil den mest sannsynlig bli i fremtiden. Grunnet at vi forbrukere bruker såpass mye tid på mobilen, og bruker den til mange av de funksjonene en datamaskin tilbyr, anser derfor Google også dette som svært viktig i SEO-jobben.  

En nettside som kan vises på alle skjermtyper, både på mobil, nettbrett og desktop kalles responsiv. Dette betyr at elementene på siden automatisk strekkes, krympes eller tilpasses den enheten brukeren er på, slik at nettsiden alltid er optimal.  

Det finnes flere verktøy du kan bruke til å teste om nettsiden din tilpasser seg de ulike enheten godt, om du ikke ønsker å undersøke det manuelt. 

3. Nettsiden din må svare på det de besøkende lurer på, og Google må kunne lese tekstene på rett måte

Google ønsker å gi søkerne de mest relevante svarene på deres spørsmål, og derfor bør du vite hva de oftest lurer på og svare på dette på nettsiden din. Ofte er det et stort skille mellom hva bedriften ønsker å si og hva den besøkende faktisk leter etter av informasjon. Har du sørget for at dette gapet ikke eksisterer hos dere?

 For å få bedre innsikt i hva du bør besvare på nettsiden din, kan du gjøre dette: 

  • Ha kontakt med målgruppen din og spør om det er noe de savner av informasjon
  • Spor søkefeltet på siden din for å få innsikt i hva de besøkende faktisk leter etter
  • Bruk eksterne verktøy som kan fortelle deg ofte stilte spørsmål rundt dine tjenester og varer

 Men husk at det ikke kun er forbrukeren som skal lese teksten du skriver, det må også Google kunne gjøre for at du skal rangere  høyt. Derfor er det viktig å tagge overskriftene rett, samt fylle inn all meta-data Google leser for å vurdere din relevans til det gitte søket. 

 4. Nettsiden må være brukervennlig for å rangere høyt i søkeresultatene til Google

Kort fortalt handler egentlig SEO om én ting, nemlig brukervennlighet. Om ikke nettsiden laster raskt, er enkel å bruke på mobil eller ikke svarer på de spørsmålene den besøkende har, er ikke brukervennligheten optimal, og det vil Google straffe. Så når du skal jobbe med SEO for din nettside bør du kun ha et fokus - kunden, og dens opplevelse av din nettside. 

 Så enkelt, men samtidig så komplisert, er SEO!

 Trenger du hjelp til å øke synligheten i Google?

Før du begynner SEO-arbeidet er det viktig å kartlegge hvor forbedringspotensialet ligger, og hvor skoen trykker mest. Om du ikke har full innsikt i dette kan vi hjelpe dere med å gjennomføre en SEO-analyse. Gjennom analysen får du en tydelig prioritert liste med de viktigste tiltakene du bør sette i gang med. I tillegg kan vi bistå dere i prosessen etter analysen om det er ønskelig.

Les mer om SEO her.

 Ta kontakt med en av våre rådgivere, så møtes vi over en kopp kaffe og snakker om din problemstilling!

Skrevet den .

Pia Torgersen

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Google Partner