Hvorfor er Googles kvalitetspoeng viktig for min nettside?

Har du en drøm om å starte en nettbutikk og har innsett at du ikke kommer utenom å fortelle verden hva du har å tilby? Eller er du allerede godt på vei i annonseringen din, men får lite trafikk og trenger hjelp til å finne ut hvorfor? Vi gir deg innsikt i hvorfor det er viktig å følge med på kvalitetspoengene i Google Ads, og ikke minst hvordan de kan påvirke annonsekostnadene dine. 

Er du nysgjerrig på organiske søk, som ikke koster deg annet enn innsats? Les våre tips til SEO her.

Hva er kvalitetspoeng?

Annonser har vi hatt siden oldtiden, enten det var på papyrus eller fra den heldige beholder av stillingstittel som utroper! Heldigvis slipper vi å lage leven på gaten lenger, i stedet gjør vi det digitalt. Og som i oldtiden er det også i dag, den som er mest relevant og treffer sin målgruppe, blir belønnet for det. Men hva når du ikke gjør det?  Med gode kvalitetspoeng vil Google belønne deg med enda bedre plasseringer, uten at det koster deg noe. Google viser igjen at relevansen vinner!

Kvalitetspoeng er ikke poeng du kan sanke og så er alt bra når du har fått full pott. Kvalitetspoeng er evig dynamisk som baserer seg på tilsvarende annonser når Google tilbyr annonsene i søkeresultatet. Kvalitetspoeng gjelder på søkeordsnivå og består av tre kategorier hvor hver har en score fra 1 til 10, hvorav 10 er best. De vises slik:

  • Annonserelevans
  • Opplevelse av ladingssiden
  • Forventet klikkfrekvens (Forventet CTR)

Kvalitetspoeng viser deg hvor god kvalitet annonsene dine har sammenliknet med tilsvarende annonser. De fungerer som et verktøy som kan hjelpe deg å definere hvor annonsene dine gjør det bra og hvor de trenger litt ekstra oppmerksomhet. Som tre ledestjerner du kan følge for å gjøre din nettside mer relevant og mer brukervennlig.

Har du allerede annonser for din nettside og lurer på om de er lønnsomme, les vår artikkel hvor vi dekker dette spørsmålet: Er annonseringen din lønnsom?

Annonserelevans

Annonserelevans viser sammenhengen mellom annonsene dine og intensjonen bak et søk på Google. Når du skal sette opp annonser er det lurt å tenke gjennom hvem du ønsker å treffe og jobbe målrettet derfra.

Gjør annonsene dine relevant 

Pass alltid på at dine annonser inneholder søketermen som blir brukt i søket for å finne det du tilbyr. Annonsene dine må samsvare med produktet du selger og søkeordet som blir brukt for å finne det. På den måten blir annonsen din relevant. Ikke gjør feilen med å dekke bredt ved å ha en standard annonse på alt. På denne måten forteller du Google at dine annonser er relevant for søkeordet. 

Opplevelse av landingssiden

Er det ikke irriterende når du endelig har funnet det du leter etter, men kommer frem til en side som viser seg å være så treg at magen knyter seg og hjertet pumper, eller som verre er, klikkbare valg som ikke kan klikkes på? Dette er nettopp hva Google vil unngå. Økt brukervennlighet står høyt på agendaen. 

Google vil at du som annonsør skal tilby en nettside som stemmer overens med dine annonser. Så legg din bedrifts stolthet i å oppfylle dine besøkendes forventninger. Dette er noen av kriteriene for en god opplevelse av landingssiden:

  • Nettsiden må være relevant til annonsen din, budskapet må vises på landingssiden.
  • Mobiltilpasset side er et av Googles viktigste kriterier.
  • Hastighet og ytelse må være upåklagelig. Her har Google en 2 sekunders regel, som sier at over 50 % går ut av siden om landingssiden bruker mer enn 2 sekunder på å laste opp innholdet.
  • Brukervennlighet i høysetet. Innholdet må være lesbart og linker må være trykkbare.

Psst! 

Bruk konverteringsfrekvensen i Google Analytics for å se om du bør gjøre forbedringer på nettsiden. Er denne lav, eller endrer seg i negativ retning helt plutselig? Dette kan være en indikator på at noe er feil med nettsiden, som fører til at brukere ikke får gjennomført det du har satt som mål.

Tips

Lurer du på om nettsiden din er mobilvennlig, bruk Google sitt verktøy for å finne det ut.

Forventet CTR

Forventet klikkfrekvens er en sannsynlighetsfaktor som viser sjansen for at noen vil klikke på din annonse når den blir vist. Forventet klikkfrekvens viser hvordan søkeordet presterer i kontoen sammenlignet med andre tilsvarende kontoer. For å optimalisere med forventet klikkfrekvens må du:

  • Forsikre deg om relevans mellom søkeord og ord i annonsen din.
  • Filtrere ut ord som ikke er relevant for din annonse, kalt negative søkeord. 

Hvor finner jeg kvalitetspoeng i Google Ads

Kvalitetspoeng finner du i Google Ads kontoen din. Du logger inn, velger kampanjen du ønsker å se på og står på søkeordsnivå. På høyre side klikker du på knappen “kolonner” og huker av “kvalitetspoeng” og eventuelt de tre faktorene som er nevnt over: annonserelevans, forventet CTR og opplevelse av landingsside. 

For å gi deg enda bedre innsikt og grunnlag for videre avgjørelser kan du velge å huke av “kvalitetspoeng (hist.)”. Her får du opp detaljer om kvalitetspoengene i perioden du har valgt. 

Disse dataene viser om det du har gjort har ført til en positiv eller negativ endring. Det blir enklere å holde oversikt og på denne måten får du en pekepinn på hvor du bør legge innsatsen videre.

Så, hvorfor skal du bry deg om kvalitetspoeng og hva har de å si for din nettside?

Google har en målsetning om å gi den som søker mest mulig nyttig og relevant informasjon, og belønner derfor annonsører som oppfyller dette i sine søkeannonser. Når et søk blir utført gjør Google mange forskjellige vurderinger og viser annonser som samsvarer best med søketermen. De som har høyest kvalitetsscore vinner frem, samtidig som de betaler mindre for søk enn de med lavere poeng.

Prinsippet er ganske enkelt. Du kan betale for gode plasseringer, men hvorfor ikke optimalisere annonsene dine slik at du får mer trafikk, flere konverteringer og noe til overs, som du kan plassere andre steder i markedsbudsjettet ditt?

 

Trenger du hjelp til å komme i gang med annonseringen, eller bare noen tips på veien? 

Vi hjelper deg gjerne. Ta kontakt med oss her!

Skrevet den .

Pernille Høvik Flenvang

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Sertifisert partner

Google Partner

Facebook Preferred Partner