Skip to main content

Fra én bag om dagen til internasjonal suksess

Bag´in tilbyr smarte, skreddersydde oppbevaringsløsninger som tar vare på utemøblene dine, som ser bra ut og holder terrassen din ryddig. Med en egen over- og underdel utformes det en bag som gir trygg lagring av utemøblene. Med et unikt produkt og en genial idé, startet Bag´in og Hensikt et fantastisk samarbeid og en reise sammen i 2018. Vi skulle hjelpe Bag´in med å få den oppmerksomheten de fortjener!

To tomme hender fylt med ambisjon

Bag´in ble lansert i starten av 2018, med en stor ambisjon knyttet til konseptet. Produktet var en nykommer på markedet, men utfordringen med å jobbe med et helt nytt produkt er at du mangler historikk. Det være seg data om målgrupper, metoder og brukeropplevelser, som fra et byrå-perspektiv ble en spesiell utfordring - vi måtte starte fra scratch. 

I tillegg var kundens høysesong rett rundt hjørnet, noe som understreket viktigheten av å få ut budskapet, og bygge kjennskap og kunnskap om produktet inn i høysesongen fra august - november. Dette satte krav til vår effektivitet og evne til å arbeide målrettet og effektivt i et høyt tempo.

Et annet aspekt var at nettsiden hadde tydelige potensial for forbedring, som f.eks: lite SEO-optimalisert innhold, samt et utfordrende teknisk oppsett ift. netthandel og netthandelsporing. Nettsiden var rett og slett ikke optimalt rigget for markedsføringstiltakene vi anbefalte, så første steg var å implementere de scriptene og verktøyene vi trengte for å drive effektiv markedsføring.

Kombinerer du alt dette, sammen med et hårete mål om å selge 2.500 enheter i løpet av første høysesong, kan du trygt si at vi hadde fått oss en svært spennende utfordring. Vi måtte levere flere kreative kampanjeløsninger, samtidig som vi måtte bruke tid på fortløpende optimalisering under selve kampanjeperioden for å oppnå de målene som var satt.     

Ambisjonene måtte struktureres

En av nøklene til å lykkes i et slikt samarbeid, er å være tydelig på hva du faktisk vil oppnå. I en fase hvor det er mye idéer og mye lidenskap, har det lett for å skli ut i store ord og drømmer, og da er viktigheten av å sette seg konkrete og målbare mål desto større.

Målet om 2.500 solgte enheter i sin første høysesong var en ting. Vi skulle i tillegg bygge en merkevare og kjennskap, for dette var tross alt et helt nytt produkt. Kommunikasjonen skulle lede til økt kjennskap, økt trafikk og direkte konverteringer. Et viktig steg mot dette var å etablere klare hovedmål og delmål, som et virkemiddel til en såkalt fasebasert strategi:

Hovedmål:

  1. Selge 2.500 enheter innen 31. Desember 2018
  2. Øke kjennskapen om merkevaren blant målgruppen
  3. Informere/lære målgruppen om produktet
  4. Måle hvilke kanaler og tiltak som ledet til konverteringer, og hvilke kanaler som var best egnet til å informere/lære målgruppen
  5. Evaluere resultater og trender over tid, for kontinuerlig forbedring

Delmål:

  1. Definere og teste målgrupper
  2. E-handelsporing og andre tekniske implementasjoner
  3. Produksjon av SEO-optimalisert innhold
  4. Oppsett av strukturerte annonsekontoer

Hvordan skal vi nå det hårete målet?

Med situasjonen kartlagt og en tydelig målsetning om hva vi skulle oppnå i bunnen, var tiden inne for å legge en strategi - en suksessoppskrift. Hvordan kommer vi oss fra der vi er i dag til dit vi skal?

Det er selvfølgelig flere svar på det spørsmålet, men fra Hensikts perspektiv var det viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er viktig å gjøre et godt grunnarbeid, samtidig som du skal annonsere og være synlig i ulike kanaler. Det enkleste som finnes innen markedsføring er å kjøpe trafikk - det er bare å putte på nok penger. Nøkkelen ligger i et godt grunnarbeid, hvor du har en nettside som er synlig i søk og optimalisert for konvertering, samtidig som du har en klar medie - og kommunikasjonsplan. 

Vi må vite hvem målgruppen er, og forstå dem vi skal kommunisere med: 

  • Hvor er de?
  • Hvordan fanger du deres oppmerksomhet? 
  • Hva skal vi si?
  • Hvordan skal vi si det? 

På den måten har du et tydelig bilde på hvordan vi kan annonsere på en god og effektiv måte.

Å bygge stein for stein ble løsningen

Vi gikk derfor i gang med SEO - og CRO - analyser for å avdekke behov ift. nettsidens innhold og funksjoner, og implementerte tiltak for å klargjøre nettsiden for videre arbeid med taktisk annonsering. Parallelt med dette analyserte vi markedet og gjorde grundig arbeid med å definere målgrupper. 

Når du jobber med et helt nytt produkt uten noen form for historikk, er dette en kontinuerlig prosess med testing av målgrupper og submålgrupper, og testing av ulike annonser for å optimalisere effekten. For å være ærlig så handlet det mye om å prøve, feile og lære, hvor læringsbiten er det essensielle. Målgruppene vi definerte var følgende:

  • Målgruppe 1 - 30+ utenfor storby, bor i hus, tomannsbolig eller rekkehus
  • Målgruppe 2 - 30+ i storby med hus, tomannsbolig eller rekkehus
  • Målgruppe 3 - 50+ i storby med leilighet
  • To produkter - En stor bag til terrasse og en liten bag til balkong   

 

Med grunnmuren på plass, var nå tiden moden for å komme seg ut og snakke til målgruppen. Her var det viktig å lage en klar og tydelig kanalstrategi. Når du jobber med flere ulike målgrupper, er det stor sannsynlighet for at disse personene trigges av forskjellige typer budskap og treffes i forskjellige kanaler. Vi la derfor en klar og tydelig plan for kommunikasjonen:

 

Vi produserte mange artikler/kundefortellinger på nettsiden, samtidig som vi gjorde SEO-optimalisering av eksisterende innhold. Vi la mye arbeid i Google Ads med tekstannonser og visuelle produktannonser, Google Shopping. Dette for å være synlige i søk og trekke til oss dem som var på søken etter vår type produkter, såkalt pull-markedsføring. 

Parallelt med dette fokuserte vi på taktisk annonsering - nå ut til målgruppen i relevante kanaler. Vi gjorde push-annonsering på Facebook, samt produktbasert retargeting. I tillegg gjorde vi programmatisk innholdsmarkedsføring for å bygge kjennskap, kunnskap og tillit. En viktig del av dette var kontinuerlig A/B-testing for å hele tiden optimalisere effekten og finne ut av hva som fungerte best. I tillegg inngikk Bag´in et samarbeid med Halvor Bakke og programmet Eventyrlig Oppussing, hvor produktene ble promotert.

 

Hvor endte vi?

Hvis jeg som forfatter av denne artikkelen er i nærheten av å ha gjort noe riktig, sitter du nå forhåpentligvis og er veldig spent på hvordan dette endte. La meg gjøre slutt på din nysgjerrighet:

Salgsmålet på 2.500 enheter ble nådd! Ja, du kan tro vi var lykkelige. Vi økte kjennskapen hos en stor del av målgruppen, med god spredning i Oslo og Akershus. Vi produserte masse SEO-optimalisert innhold, og oppnådde stor suksess i annonseringen med strukturerte annonsekontoer. Vi oppnådde en total ROAS (return on ad spend) på Google Ads på 2843%, som forteller hvor lønnsom annonseringen var. Vi oppnådde en ROMI (return on marketing investment) på 5,6 som forteller oss at vi fikk igjen 5,6 kroner per investerte krone i markedsføring. Bag´in hadde lyktes!

Langsiktig samarbeid = Nøkkelen til suksess

I over tre år har Hensikt og Bag´in samarbeidet for å bringe smarte oppbevaringsløsninger for utemøbler ut til det norske folk. Dette har skapt et utgangspunkt for ytterligere vekst og utvikling, hvor vi hele tiden utfordrer hverandre. Med pandemiens inntog har netthandelen skutt i været, og vi har måttet hive oss rundt for å være kreative og holde tritt med den veksten Bag´In har opplevd. Den reisen jeg har presentert i denne artikkelen er fra 2018. I 2020 solgte Bag´In over 12.000 enheter, og er i dag representert på det norske, svenske, danske og nederlandske markedet.

 

"Hensikt har vært en viktig partner i den digitale markedsføring av Bag'in. Deres spisskompetanse og innsikt har vært avgjørende for oss og vårt salg. Vi har gått fra å selge én bag om dagen til nå å selge over 40 bager om dagen. Dette i løpet av kort tid. Hensikt har hjulpet oss å finne de riktige kundene og målgruppene til vårt produkt. Hensikt har også vært gode rådgivere underveis og vært gode sparringspartnere for valg av riktige digitale kanaler. Vi har solgt over forventning og vi kan anbefale Hensikt på det sterkeste! "

  • Øivind Solgård Jensen, CMO Bag´in

Jeg sier som Norvegia; Noen forhold varer livet ut…

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med å skape en lignende suksesshistorie?

Det skjønner jeg godt. Vi i Hensikt hjelper deg gjerne. Ta kontakt med oss her eller kontakt en av våre lokale rådgivere for en uforpliktende prat!

Skrevet den .

Benjamin Kolshus