Google Ads har sikret Lulu synlighet på nett
Lulu er en selvstendig drevet klesbutikk midt i Bodø sentrum. De har siden 2008 tilbudt kvinner i alle aldre et utvalg av den nyeste moten til hverdags og fest der kvalitet er i fokus. Med et stort fokus på profesjonalitet og service, ble de kunde hos Hensikt Nordland i 2018 når nettbutikken skulle få den oppmerksomheten den fortjener og ikke minst krever.
ROAS-målet har vært kompasset til lønnsom annonsering for nettbutikken
Allerede i 2011 startet Lulu opp nettbutikken, og bygde denne sakte med sikkert opp. Utfordringen var at nettbutikken ble mer et digitalt utstillingsvindu uten at den ble økonomisk lønnsom. Dette ble vår jobb i Hensikt å løse, og gjennom tett samarbeid og rådgivning har vi sammen fått nettbutikken mer synlig og nådd ut til nye kunder ved å navigere oss gjennom et utfordrende konkurransebilde i bransjen.
Når man beveger seg ut på en arena hvor man konkurrerer mot store nasjonale og internasjonale aktører digitalt i samme bransje er det selvsagt utfordrende, men det gir også noen veldig spennende muligheter for å nå ut til en ny og større kundegruppe.
Det handler nemlig i stor grad om å være synlig med de tjenestene eller produktene man tilbyr i søke-øyeblikket til forbrukeren:
- Google lever av å levere mest mulig relevante søkeresultater.
- Vi som forbrukere er stort sett blitt vant til å finne relevante treff på første side.
- Kostnaden ved synlighet i søk avhenger blant annet av søkevolum og hvor mange som byr på samme søkeord til en hver tid.
- Hva man må betale per klikk avhenger også av hvilken kvalitetsscore man får av Google.
- Å konkurrere mot de store aktørene i hele kjøpstrakten er tilnærmet umulig, og vi måtte derfor legge en god strategi for hvordan vi kunne vinne de rette plasseringene.
Samarbeidet vårt har dreid seg om å finne nøkkelen til optimal lønnsomhet for nettbutikken. Dette har vært en reise hvor vi har samlet data over tid og testet ut ulike strategier. Lulu tilbyr høy service og høy kvalitet - og det koster. Med høye kostnader per kunde, samt en høy returprosent sammenlignet med handling i butikk, har vi måttet dypdykke i tallene for å finne den optimale lønnsomheten, også kjent som ROAS på fagspråket.
Annonseformater i Google Ads: Tekstannonser eller Google Shopping?
De aller fleste forbinder Google Ads med standard tekstannonser, som ligner på de organiske plasseringene. For Lulu har vi kontinuerlig testet en kombinasjon av slike annonser, sammen med produktannonser kalt Google Shopping. Mot de store aktørene har dette vært en kontinuerlig utfordrende prosess hvor vi har testet å være synlig på ulike produkter, merker, kategorier, osv. med varierende hell.
Vi har jobbet over tid med å teste hvilke annonser vi treffer med lengst ned i salgstrakten - og så nært kjøpsøyeblikket som mulig. Og nettopp Google Shopping-annonsene har vist seg å være mest lønnsom for Lulu over tid og uavhengig av sesong, og dette har vært en av de store nøklene til den oppnådde suksessen.
Langsiktig samarbeid har vært nøkkelen til suksess
I over tre år har Hensikt Nordland og Lulu samarbeidet for å sikre best mulig lønnsomhet og suksess på nett. I løpet av disse årene har vi hatt jevnlig dialog og statusmøter. Dette har dannet grunnlaget for en åpen og ærlig dialog og vi har kunnet utfordret hverandre hele veien.
Spesielt det siste året har netthandelen generelt sett eksplodert og har overhodet ikke fulgt de vanlige sesongvariasjonene. Vi har til tider økt budsjettet langt utover det normale, men så lenge vi har fulgt ROAS-målene sikrer vi både lønnsom annonsering og økt omsetning år etter år.
"Gjennom vårt samarbeid med Hensikt har vi klart å ta nettbutikken videre på en fornuftig og kostnadsbevisst måte. Den kunnskapen Hensikt sitter trenger lulushop.no for å lykkes i fremtiden. I dag kan man ikke bare starte en nettbutikk og tro at at bestillingene kommer, det krever en bevisst strategi på hvor og hvordan man skal nå kunden. Det å satse på digital markedsføring og benytte seg av kunnskapen til Hensikt gir oss en fortrinn slik at vi er med i kampen om kundene.
I en travel butikk-hverdag er samarbeidet med Hensikt fantastisk. De følger opp, passer på og kommer med gode råd. Samtidig jobber vi hele tiden for å nå nye mål, og det er spennende å se hva vi sammen har fått til, og hva vi videre kan oppnå."
Ønsker du hjelp til å vurdere om Google Ads annonsering kan være aktuelt for deg og din bedrift?
Vi i Hensikt hjelper deg gjerne med å vurdere dette. Ta kontakt her eller kontakt en av våre rådgivere lokalt for en uforpliktende prat.