Skip to main content

Olivita - Vekst gjennom aktiv deltakelse og tillit

Realiteten og kunders ønsker om vekst vil ikke alltid samsvare.  I vårt samarbeid med Olivita derimot, har selskapets vekst overgått alles forventninger. Hemmeligheten for suksessen innebærer både prøving og feiling, et aktivt, tillitsbasert samarbeid og ikke minst tid.

Det første året med samarbeid ble starten på en suksesshistorie

Olivita er et Tromsøbasert selskap som siden 2006 har solgt omega-3-produkter med en unik patentert ingredienskombinasjon av selolje og olivenolje.  

I 2017  var Olivita fremdeles et mindre selskap med ønske om å markere seg blant de store kosttilskudd-aktørene. Derfor inngikk Olivita et samarbeid med Hensikt for å få hjelp til å annonsere på en mer målrettet, presis og effektiv måte.  Tross et begrenset budsjett førte det første året med annonsering til en dobling av nye kunder sammenlignet med året før. De neste årene har også vist en sterk positiv utvikling med en abonnementsvekst på over 50%. 

For å skape mer organisk synlighet på Google ble søkemotoroptimalisering (SEO) av nettsideinnhold også en prioritering. Ettersom behovet for optimalisering ble identifisert fra start har arbeidet ledet til organisk synlighet, som videre har generert både trafikk og salg.  Oppsummert har SEO-arbeidet bidratt til at potensielle kunder nå finner Olivita sine produkter på første side av Google. 

Begynte i det små

Etterhvert som selskapets vekst var et faktum har behovet for nye tjenester og utvidet oppfølging blitt nødvendig. Fra å kun benytte seg av annonseringstjenester har selskapet nå utvidet tjenestene med både inngående analysearbeid, samt innholdsproduksjon og et økt fokus på synlighet i alle kanaler. I kraft av denne utvidelsen har rådgivning og sparring blitt en naturlig del av samarbeidet. Vi vet at Olivita  kjenner eget produkt og bransje best, derfor er det viktig at deres kunnskap kombineres med det vi kan best - merkevarebygging og synlighet. 

Aktiv deltakelse fra begge parter

 For daglig leder i Olivita, Børge Robertsen, har det hele tiden vært viktig å være involvert i de markedsføringstiltakene som tas på vegne av selskapet. Dette har resultert i en tett dialog, med tidvis daglig oppfølging og rom for både justering og optimalisering underveis. Olivita har også gitt Hensikt spillerom til å prøve og feile underveis. Dette er den beste måten å lære om markedet og finne hvilke tiltak som fungerer best. Det har gjennom årene oppstått  et gjensidig tillitsforhold som følge av at begge parter er engasjert og involvert i selskapets utvikling. Noe som har vist seg å bli avgjørende.

Når det uforutsette skjer er det godt å ha noen i ryggen

Det vil alltid være noen ytre, ukontrollerbare faktorer som påvirker et selskap. Lovendringer og reguleringer er eksempler på slike faktorer som setter selskapers omstillingsevne på prøve. Det oppsto i 2020 innskrenkninger fra Mattilsynet for både hva slags markedsføring, ingredienser og helsepåstander som var tillatt for produsenter av kosttilskudd å benytte. Derfor ble 2020 et veldig viktig år for Olivita som på bare noen måneder måtte tilpasse seg nye retningslinjer og gjøre massive endringer i både produkt og markedsføring. Hensikt har, som gjennom alle år, vært en aktiv og involvert partner i denne omstillingen. Vi ser frem til å fortsette dette samarbeidet i lang tid fremover og ikke minst lansering av nye produkter med en ny markedsføringsprofil i 2021. 

Trenger du hjelp til å skape vekst for ditt selskap? Ta kontakt med Ståle Marthinsen for en hyggelig prat på tlf. 415 27 789 eller send han en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. 

Skrevet den .

Ellen Dybdahl