Skip to main content

Få bedriften synlig på Google - både betalt og organisk

 

Det er to overordnede måter å få bedriften din mer synlig i Google på. Den første er:

Organisk / fortjent synlighet

Organisk søkemotoroptimalisering, eller SEO, involverer å optimalisere nettsidens innhold og struktur, slik at nettsiden oftere blir vist til målgruppen din på Google når de søker etter ting som er relatert til det bedriften din leverer. Fra et bedriftsperspektiv så vil dette gjøre at nettsiden får økt trafikk fra målgruppen, og det gir deg et godt utgangspunkt til å gjøre denne trafikken om til kunder. 

Rent praktisk betyr det at man først finner ut hva målgruppen søker etter på Google når de leter etter informasjon eller tilbydere innenfor det bedriften din tilbyr, og deretter tilpasser innholdet på nettsiden, slik at Google vil vise innholdet ditt til målgruppen i søkeresultatet.

Organisk synlighet for lokale bedrifter og nettbutikker

Et annet aspekt av søkemotoroptimalisering kan være å gjøre en lokal bedrift mer synlig i Google Maps, slik at man oftere dukker opp på søk etter lokale tjenester (f.eks. “elektriker i drammen”), og det er også grep man kan ta for å for eksempel kunne vise produkter fra nettbutikker gratis i shopping-delen av søkeresultatet.

Vil du gå litt mer i dybden om hvordan søkemotoroptimalisering fungerer? Les mer her.

Vil du høre hvordan bedriften din kan øke den organiske synligheten? Vi er eksperter, og tar gjerne en uformell prat. Kontakt oss her.

Ofte stilte spørsmål om synlighet på Google

Spørsmål: Hvordan får man hjemmesiden sin vist på Google?

Svar: Dette skjer som regel automatisk uten at man må tenke så mye over det. Finnes det en lenke til nettsiden din på en eller annen nettside er det kun et spørsmål om tid før Google vil finne den! Men, tenker man ikke så mye på SEO eller innholdet på nettsiden, så er det usannsynlig at man oppnår gode nok posisjoner på Google til å trekke betydningsfull trafikk. Bruk riktige søkeord, sørg for at nettsiden er teknisk solid og skriv veldig godt innhold for målgruppen. Dette er et stort fagfelt som ofte utvikler seg, og som spenner seg fra markedsføring til salg og webutvikling. Derfor er det lurt å bruke eksperter for å gjøre nettsiden mer synlig på Google. Men, med Google Ads kan man bli synlig umiddelbart (betalt).

Relevant statistikk for organisk trafikk fra Google for bedrifter

 

  • Mer enn 50 % av brukere av smarttelefoner har handlet hos bedrifter som har gitt mer nyttig informasjon enn bedriften er originalt tenkte å handle hos. (Google/Ipsos, U.S., Playbook Omnibus 2018, n=1,604, online smartphone users, A18+, Jan. 2018.)
  • En global undersøkelse viste at 56 % av personer som handlet i butikk brukte smarttelefonen til å enten handle eller undersøke produkter mens i var i butikken i løpet av forrige uke. (https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/purchase-journey-statistics/)
  • 9 av 10 potensielle kunder er ikke helt sikre på hvilken merkevare de ønsker å kjøpe fra når de starter å søke etter informasjon rundt et kjøp via smarttelefonen. (Google/Ipsos, U.S., Playbook Omnibus 2018, n=1,604, online smartphone users, A18+, Jan. 2018.)
  • 80 % av smarttelefonbruker er mer sannsynlig å kjøpe fra en bedrift når nettsiden deres gjør det enkelt å finne svar på spørsmål de måtte ha. (Google/Ipsos, U.S., Playbook Omnibus 2018, n=1,604, online smartphone users, A18+, Jan. 2018.)
  • Flere avsendere melder at Nordmenn gjør over 50 millioner Google-søk hver dag, som tilsier i underkant av 10 søk per innbygger om dagen, men jeg fant ingen kilder som støtter denne statistikken.

 

Betalt synlighet med annonsering med Google Ads 

 

Betalt annonsering på Google gir umiddelbar synlighet, ved at man plasserer annonser i søkeresultatet. I likhet med organisk synlighet er det også her søkeord man bruker for å målrette seg mot målgruppen. 

Annonsering med Google Ads er for mange bedrifter den aller mest lønnsomme kanalen, ikke minst fordi denne kanalen har et svært godt potensiale for å treffe nye kunder. Andre kanaler som nyhetsbrev kan også være effektive, men først og fremst mot eksisterende kunder.

Fod kontroll over budsjett og resultater med Google Ads

Google Ads gir bedriften god kontroll, fordi man kan sette månedsbudsjetter helt fritt - det er ingen nedre grenser - og man betaler bare per klikk på annonsene. 

Smart annonsering med denne kanalen gjøres ved å koble kontoen til verktøy som Google Analytics. Det gjør at man kan koble Ads-trafikken til f.eks. kjøp på nettsiden, eller kontaktskjema, og styre annonseringen slik at man styrer kontoen etter lønnsomhet.

For bedrifter med trange markedsbudsjetter kan det være smart å starte med annonsering via Google Ads - da vil du se hvilke søkeord som er mest lønnsomme for bedriften din, og deretter fokusere på å få gode organiske posisjoner på disse uttrykkene.

Vil du lære mer om hvordan vi får betalt annonsering til å gi resultater? Les mer om Google Ads her.

Kom i gang med annonsering med Google Ads med en uforpliktende prat om hvordan vi kan bruke denne kanalen på en måte som gir bedriften din vekst! Vi styrer annonseringen etter lønnsomhet. Kontakt oss her.

 

Relevant statistikk om annonsering med Google Ads

 


Oppsummering

Uansett hvilken kanal du velger å bruke, så er det essensielt å ha god sporing av konverteringer på nettsiden, slik at du kan knytte annonseringen til resultater. Når vi jobber med Google Ads og SEO jobber vi med såkalt performance marketing, som betyr at markedsføringsaktivitetene skal være basert på resultater og lønnsomhet, og at man benytter statistikk og måling av lønnsomhet til å gjøre kontinuerlige forbedringer.  

Husk spesielt at organisk trafikk skal gi bedriften verdi – så ikke ha som mål å øke trafikken i seg selv – øk salget!

Lurer du på hvilke markedsaktiviteter som gir mest mening for din bedrift? Utforsk tjenestene vi leverer, og blir bedre kjent med kanalene som funker best i 2023 her.

Skrevet den .

Axel Andersen