Det er mange valg som skal tas når en ny nettside skal lages, men det er viktig å ikke glemme brukervennlighet i det hele. Dersom en kunde ikke finner det de er på utkikk etter eller opplever gjennomføringen av en transaksjon vanskelig, konverterer de sannsynligvis ikke til å bli betalende kunder. Her har vi samlet noen gode tips for å hjelpe deg med brukervennlighet på nettstedet ditt.
Førsteinntrykket er viktig og dannes på et øyeblikk. I løpet av de første 5 sekundene på sidene deres bestemmer brukeren seg for om de vil fortsette å utforske sidene videre eller om de heller finner en annen mer appellerende side. Det er derfor viktig å fange brukerens oppmerksomhet og interesse allerede ved første øyekast.
Vi har alle vært der hvor vi har ventet på at en side skal laste og kjent på frustrasjonen mens sekundene har tikket. Det kan ofte gjøre at man gir opp hele prosessen med å besøke nettsiden, og finner en annen. Ventetid for å gjennomføre transaksjoner eller andre verdifulle handlinger (for dere) kan derfor være svært skadelig for konverteringsfrekvensen deres.
På nettet har vi som regel enda mindre tålmodighet enn ellers i livet. Vi vil at det skal gå raskt og at informasjonen vi leter etter er lett tilgjengelig. Lange artikler med store tekstblokker er lite brukervennlig. Del heller opp teksten i flere avsnitt med underoverskrifter, punktlister og bruk gjerne bilder. Bruk en lettlest font som f.eks. arial, times new roman eller georgia. Pass også på at skriftstørrelsen hverken er for liten eller for stor; skriftstørrelse 16 er for eksempel et godt valg i mange tilfeller.
Designet på siden har utrolig mye å si for førsteinntrykket en bruker får av nettstedet som helhet. Et gammelt og utdatert design kan gjøre at brukere hopper ut av siden og finner et annet nettsted med mer oppdatert og sprekere uttrykk. Et godt utarbeidet design er viktig for å beholde brukere og få de til å interagere mer med siden, slik at de også kan ende besøket med en konvertering.
Om brukere skal ta seg bryet med å sende inn et bestillingsskjema, ta kontakt eller gjennomføre et kjøp, må det være enkelt. Dersom en transaksjon på siden blir for vanskelig å gjennomføre synker brukerens motivasjon fort, og de opplever det som enklere og mer produktivt å oppsøke en konkurrent, hvor samme transaksjon går fortere og smidigere. Det er derfor viktig å motivere brukeren og gjøre de siste stegene i konverteringsprosessen så enkle som mulig så de kommer i mål med hele transaksjonen.
Dere kommer et stykke med disse brukervennlighetstipsene til nettsiden, men det er også mer der det kommer fra. Vi har flere eksperter på brukervennlighet med på teamet, så om du trenger hjelp med brukervennlighet på nettsiden så vil vi gjerne hjelpe deg!
E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo