Skip to main content

Demand Gen - Nytt kampanjeformat i Google Ads 

Google Ads er konsekvent i utvikling, og i oktober 2023 ble et nytt kampanjeformat lansert. Det nye tilskuddet heter Demand Gen og er en ny AI-basert kampanjetype utviklet for å inspirere og generere større etterspørsel. Du oppnår synlighet både gjennom YouTube (inkludert Shorts), Discover og Gmail. 

Hva er det og når kan det brukes?

Demand Gen konsentrerer seg om å øke bevisstheten og interessen for et produkt eller en tjeneste, det er hovedsakelig designet for å generere etterspørsel blant potensielle kunder. Denne tilnærmingen er særlig nyttig for produkter eller tjenester som krever en lengre beslutningsprosess før et kjøp. Det kan også være nyttig for produkter eller tjenester som ikke er så anerkjent i markedet, altså for å bygge merkevarekjennskap. 

Med andre ord har Demand Gen en annen målretting kontra de tradisjonelle kampanjene som tekstannonser, DSA og Shopping. Disse kampanjeformatene har et større fokus på direkte salg eller andre henvendelser. Performance Max derimot er en kombinasjon av de tradisjonelle kampanjeformatene og Demand Gen, men vi ser at det som oftest er ytelse og konverteringer som er i fokus. Derfor gleder vi oss til å teste Demand Gen på flere kunder i forskjellige bransjer fremover, hvor man har som mål å bygge etterspørsel og øke bevisstheten. funnel sales analyzing lead generation marketing funnel selling strategy illustration advertising system customer oriented business professional marketers team cartoon characters 229548 32

Så, hva er forskjellen mellom Demand Gen og Performance Max? 

Vi har snakket mye om Performance Max det siste året, og ikke minst hvor godt kampanjeformatet leverer. Som nevnt i tidligere artikkel har vi erfart at Performance Max forvalter medieutgiftene der man oppnår flest konverteringer, alternativt høyest konverteringsverdi. Dette gir oss mye tillit til kampanjeformatet, og bidrar til at vi står rakrygget når vi anbefaler det til kunde. Samtidig er det kunder som ønsker synlighet på “push”-flatene hos Google for å bygge merkevarekjennskap, og dette vil det være enklere å oppnå med Demand Gen.

Med andre ord, Performance Max retter seg ofte mot brukere som er nærmere kjøpsbeslutningen, mens Demand Gen vil målrette seg mot de som er tidligere i fasen av kjøpsprosessen. Dette fører også til at målemetoden til disse to kampanjeformatene blir forskjellig, hvor sistnevnte vil fokusere mer på engasjement og Performance Max måles på salg eller konverteringer. 

Demand Gen representerer en viktig utvikling i digital markedsføring, nemlig en langsiktig strategi. Ved å fokusere på å bygge etterspørsel og øke merkevarebevisstheten, vil man oppnå en langsiktig vekst og merkevarebygging. Det blir spennende å teste dette kampanjeformatet på flere kunder, og ikke minst dele våre erfaringer med dere!  

 

Kontakt Hensikt for gode råd eller bistand

Vi synes alltid det er spennende med endringer som utfordrer våre rutiner og måte å jobbe på. Trenger du hjelp til å se løsninger i din konto, eller eventuelt eksperthjelp til å sette opp Google Ads? Ikke nøl med å ta kontakt, vi ønsker alltid å dele vår kunnskap.

Skrevet den .

Elianne Kristiansen