Skip to main content

Dette bør du tenke på ved annonsering på LinkedIn

LinkedIn er et stadig voksende sosialt medie, og er verdens største profesjonelle nettverk på internett. Formålet med plattformen er å knytte profesjonelle relasjoner, og skape et samfunn som gir muligheten til å dele og motta ny kunnskap. Det som skiller LinkedIn fra andre annonseplattformer er muligheten for å nå ut til B2B-markedet. Vi forteller deg videre hva du bør ha i bakhodet under annonseringen på LinkedIn. 

Når kan LinkedIn være nyttig?

LinkedIn er, i følge Business Insider Intelligence Digital Trust Survey (2019), den sosiale plattformen som folk flest stoler på. Rapporten forteller også at LinkedIn er den sosiale medier-plattformen der brukerne blir minst plaget av annonsering, hvor kun 1 % oppgir dette som et problem. 

For bedrifter er dette en ideell plattform for å fortelle om hvem du er, hva du tilbyr og vise deg som en attraktiv arbeidsplass. For å øke synligheten på LinkedIn kan du lage annonser for å markedsføre dine produkter eller tjenester, da gjerne til B2B-markedet. 

Ønsker din bedrift å..

  • Øke kjennskapen til merkevaren deres?
  • Styrke merkevaren?
  • Øke salget eller få inn flere leads?
  • Bli anerkjent som en attraktiv arbeidsgiver?

Da kan annonsering gjennom LinkedIn være en nyttig kanal for din bedrift.

Hvem når du på LinkedIn?

Nesten 30 % av Norges befolkning bruker LinkedIn, men hvem er de egentlig? Å ha kontroll på hvor målgruppen din er og hvor de befinner seg er helt avgjørende for å kunne kommunisere rett budskap, til rett tid og på rett sted. 

Ettersom det er valgfritt for brukerne på LinkedIn å legge inn alder og kjønn vil det være vanskelig å si helt sikkert alders-og kjønnsfordelingen på plattformen. Dette er et bevisst valg fra LinkedIn da de ikke ønsker å diskriminere ut i fra disse kriteriene, og vi vil derfor aldri anbefale å kun legge dette til grunn i målgruppen.  

Hva er typisk for de norske LinkedIn-brukerne?

  • Halvparten av brukerne har 5-årig universitets- eller høyskoleutdanning. 
  • 59% av brukerne er menn og 41% er kvinner. 
  • Flere av de som tjener mer enn 1,5 millioner er på linkedIn daglig enn de som tjener mindre 
  • Mediet er størst i alderssegmentet 30 - 59 år 
  • 1 av 4 av de med profil er innom LinkedIn ukentlig

Kilde: Ipsos Q4 2020

Dette må du tenke på før en LinkedIn-kampanje

Når du setter opp kampanjer på LinkedIn gjør du dette gjennom annonseplattformen deres, LinkedIn Campaign Manager. I forkant av annonsering på LinkedIn er det flere avklaringer det er lurt å foreta seg. 

  • Målsetting
  • Målgruppe
  • Annonseformat
  • Budsjett og tidsplan
  • Konverteringssporing

Målsetting av KPIer

Det første som må gjøres før du starter med annonsering på LinkedIn er å avklare hva du ønsker å oppnå med kampanjen. LinkedIn Campaign Manager har i skrivende stund syv ulike målsettinger du kan velge mellom - og her er det viktig å velge riktig. De er delt inn i tre hovedkategorier: 

  • Bevissthet
  • Overveielse 
  • Konverteringer

Disse målsettingene er satt for å tilrettelegge slik at din bedrift kan få de resultatene som ønskes.

Finn rett målgruppe 

Å finne riktig målgruppe kan være vanskelig, og her er det lurt å legge en god strategi. Du kan opprette nye målgrupper, bruke en som du allerede har lagret, eller velge blant LinkedIn sine ferdig definerte målgrupper.

Ved å opprette en ny målgruppe kan du velge mellom en rekke målgruppeattributter som:    

  • Selskap
  • Demografi
  • Utdanning
  • Arbeidserfaring
  • Stillingstitler
  • Stillingsfunksjoner
  • Bransjer 
  • Interesser

Det med andre ord muligheter for å lage snevre og treffsikre målgrupper. Dersom du velger for smalt publikum begrenser man rekkevidden, og kan gå glipp av verdifull læring. Det gjelder å finne en lønnsom målgruppe, uten å bli for spesifikk og uten å bli for bred. Det er også mulig å ekskludere målgruppeattributter, lage Look a likes og laste opp egne kundelister.

Velg rett annonseformat 

Det er åtte ulike annonseformater du kan velge mellom. Mulighetene for ulike annonseformat varierer ut i fra målsettingen som er valgt. Det anbefales alltid å tenke nøye gjennom annonseformatet slik at du treffer målgruppen best mulig med innholdet. Eksempelvis kan både en video og karusell-annonse være gode formater for historiefortelling. 

Annonseformatene du kan velge mellom på LinkedIn er: 

  • Annonse med ett bilde
  • Karusell
  • Video
  • Tekstannonse
  • Spotlight-annonse
  • Følgerannonse
  • Meldingsannonse
  • Samtaleannonse


Linkedin

Budsjett og tidsplan

Du må også sette en tidsplan og et budsjett for kampanjen din. Ettersom 1 av 4 brukere er innom LinkedIn ukentlig, anbefaler vi å ha et kampanjeløp som varer over en lenger periode. Dette for å sikre god dekning i målgruppen. 

Konverteringssporing

Ved å legge inn konverteringssporing kan du måle de handlingene som utføres på nettsiden etter at mottaker har klikket på annonsen din. Det kan eksempelvis være “tatt kontakt” eller “gjennomført kjøp”. Dette er egne konverteringssporinger som du kartlegger sammen med oss i Hensikt for kampanje-eller kundeløpet.
 

Trenger du hjelp til å annonsere på LinkedIn?

Det er mange muligheter for annonsering på LinkedIn. Ta kontakt med oss i Hensikt dersom dette høres ut som en spennende kanal for din bedrift. Vi rådgir om hvordan du kan være synlig på LinkedIn og eventuelt andre kanaler som bør inkluderes i din markedsstrategi. Ta kontakt med din nærmeste rådgiver.

Skrevet den .

Tina Wangensteen-Haugen