Skip to main content

Hvordan få nettsiden din på Google? 3 konkrete steg

Aller først: det er forskjell på å få Google til å vise nettsiden din på Google, og å arbeide mot å få nettsiden din vist oftere på Google. Denne artikkelen håndterer det førstnevnte - nemlig å få nettsiden til å kunne vises på Google. Er du interessert i å få mer relevant trafikk fra Google (nettsiden blir allerede vist i søkeresultatet, men er ikke på gode posisjoner), så kan du lese mer om dette i denne artikkelen om å bli mer synlig på Google.

 

Steg 1: Gjør det mulig for Google å finne og gjennomsøke innhold på nettsiden

 

Til syvende og sist er internett bare en gigantisk samling med lenker. Hvordan fant du denne artikkelen? Via en lenke, selvfølgelig. Her er de vanligste måtene som Google bruker for å oppdage nytt innhold:

Oppdagelse via interne lenker

Google er nødt til å oppdage en ny lenke for å oppdage nytt innhold (altså en artikkel, en produktside, eller hva det skulle vært). Når du skriver en ny artikkel, så vil denne antageligvis publiseres og vises på dittdomene.no/artikler (https://hensikt.no/aktuelt for Hensikt). Fordi Google allerede kjenner til den siden fra før, så er det bare et spørsmål om tid før de vil finne den nye artikkelen. 

Oppdagelse via eksterne lenker

Det er vanlig å distribuere innholdet man har skrevet. Kanskje vi deler denne artikkelen på Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram, med lenker inn til artikkelen. Muligens snapper et annet nettsted opp artikkelen, og lenker ut fra nettsiden sin og ut til den. Alle disse lenkene kan vanligvis Google finne, og da vil de notere seg at det finnes nytt innhold.

Oppdagelse via sitemaps-filen

Når vi tenker på Googles søkemotor, og kunsten å få nettsider til å vises der, så er “Google” bare et stort sett med roboter og algoritmer. Google benytter en såkalt web crawler - et program som automatisk går gjennom nettsider - når de kartlegger internett. Hver gang Google sin crawler besøker et nettsted, så vil de lete etter sitemap-filen til nettsiden. En sitemap-fil, eller filer, er rett og slett lister over hvilke sider som finnes på nettsiden, og disse genereres automatisk fra CMSet. 

Med andre ord så er det viktig å passe på at man genererer disse sitemap-filene, fordi det er en god måte å sikre at Google får med seg at det har kommet nytt innhold på nettsiden på. 

 

Steg 2: Sørg for at man ikke ekskluderer at Google får tilgang

 

Selv om vi som mennesker kan gå inn til en nettside og se informasjonen der, så er det ikke gitt at det samme gjelder Google og roboter. Her er noen vanlige fallgruver:

Sørg for at Google ikke blir hindret tilgang med robots.txt-filen

Et annet dokument Google alltid leter etter når web crawleren deres besøker et nettsted er robots.txt-filen. Dette er et dokument for web crawlere, som bestemmer hvilke crawlere som har tilgang til hvilket innhold på nettsiden.

 

For eksempel kan vi si at ingen crawlere har tilgang til innholdet på /administrator eller /min-profil. 

I verste fall kan noen ha misforstått hvordan robots.txt-filen fungerer, og ekskludert Google sin web crawler fra å søke gjennom vesentlig innhold på nettsiden.

Denne filen finner man ved å legge til /robots.txt på hvilket som helst domene. Se for eksempel Hensikt.no sitt her: https://hensikt.no/robots.txt

Finner du en regel som kan ligne litt på dette: 

User-agent: *

Disallow: /products/

...Så har du fortalt web crawlere (som Google sin!) at de ikke skal se på produktene dine.

 

Sørg for at Google ikke blir bedt om å ikke indeksere innhold

Man kan sette inn en meta-kodesnutt i kildekoden på nettsiden som heter noindex. Finner Google sin web crawler denne kodesnutten, så vil de ikke lagre siden i indeksen sin, og innholdet vil ikke vises i søkeresultatene på Google.

 

Her har jeg allerede brukt begrepet indeksere og indeksering. Indeksering i forbindelse med å bli synlig på Google, er prosessen når Google allerede har funnet og søkt gjennom innholdet ditt, og faktisk lagrer innholdet i sin indeks. Tenk på Google sin index som en liste over innhold som kan vises på Googles søkeresultat. Google vet hva dette innholdet handler om, og kan sende brukere inn til det. 

Med andre ord er det vesentlig at innholdet blir lagret i Google sin indeks for å få nettsiden vist på Google.

 

Steg 3: Sjekk om en spesifikk side på nettsiden kan bli vist på Google

 

Bruk Search Console for å finne ut av dette. Bli bedre kjent med dette gratis verktøyet fra Google, og hvordan du kommer i gang med det i denne guiden

 

Når du har logget inn på Search Console-området for nettsiden din, så går du til “Gjennomgang av nettadresser”. Du kan også bruker søkeboksen øverst i grensesnittet.

 

 

I dette tilfellet sjekket jeg indekseringen for artikkelen om Search Console. Her ser vi at nettadressen er på Google, og at siden er indeksert (bilde under).

Hadde siden ikke vært indeksert, så kunne man sett mer utfyllende informasjon om hvorvidt Google har funnet siden fra før; om siden er sendt inn i et sitemap; om Google har funnet noen henvisninger (linker) til siden; om Google har tillatelse til å søke gjennom siden; om indeksering er tillatt, og mer.

Legg også merke til at man kan klikke på “Be om indeksering” - som sender et signal til Google om å indeksere siden. Men obs - det skal ikke være nødvendig å gjøre dette manuelt. 

Du kan også klikke på “Se gjennomsøkt side” for å se hvordan Google ser siden. Noen ganger kan dette avdekke at Google ikke ser vesentlig informasjon, så denne kan være fin å sjekke.





Andre feil som kan gjøre at Google ikke finner eller klarer å forstå innhold

 

Vær obs på at JavaScript og nye teknologier kan være utfordrende for Google å prosessere. Trenden i webutvikling er at man ønsker mer visuelle og raskere måter å bygge nettsider på. Det kan spare tid på webutvikling, men vær oppmerksom på at disse løsningene ofte er tungt basert på JavaScript. 

Det betyr i praksis at Google må kjøre skriptet, og deretter basere seg på hvordan nettsiden ser ut og hva innholdet er, etter at skriptene er kjørt. For det første så har Google en egen web crawler som kun er ute etter å kjøre JavaScript - og det kan ta ganske lang tid før denne crawleren kommer tilbake til nettsiden for å kjøre skriptene. Og for det andre så er det ikke gitt at Google sin JavaScript web crawler klarer å kjøre skriptene. 

I verste fall kan det hende at det er store og viktige seksjoner på nettsiden som Google rett og slett ikke ser. For vanlige brukere, deg og meg, så vil vi selvfølgelig se nettsiden som vanlig, fordi nettleseren kjører JavaScript uten problemer – men fordi Google ikke er et menneske som bruker en nettleser, men en samling med programmer og algoritmer, så er det mye som kan gå galt her.

Les også: Hvordan komme høyt opp på Google? 

 

Mistenker du at nettsiden ikke blir vist på Google? Vi er SEO-eksperter, og finner gjerne ut av det. Kontakt oss for en uforpliktende prat om teknisk SEO her.

Skrevet den .

Axel Andersen