Skip to main content

Hva bør man tenke på når man skal investere i en ny nettside?

For mange bedrifter er det å investere i en ny nettside en stor avgjørelse. Nettsiden er på flere måter bedriftens ansikt utad og er stedet der publikum kan finne informasjon om hvem dere er og hva dere gjør. En god nettside kan også være et viktig verktøy som skaper resultater i form av salg, innkommende henvendelser eller økt merkevarekjennskap.

I denne artikkelen presenterer vi noen betraktninger det er viktig å ta stilling til om man vurderer å investere i en ny nettside.

Hva er målet med den nye nettsiden?

Hvis man er i vurderingsfasen og lurer på om man skal investere i en ny nettside bør man ta stilling til følgende spørsmål: Hva er målet med den nye nettsiden? Svaret på dette spørsmålet sier noe om omfang og om retningen på arbeidet. Noen bedrifter ønsker en enkel firmapresentasjon på nett, der informasjon er tilgjengelig på en lettfattet måte. Utvikling av enklere nettsider der målet i seg selv er å ha en tilstedeværelse på nett, kan være en mindre omfattende oppgave som krever mindre ressurser og tid.

Andre bedrifter ønsker å bruke nettsiden som et verktøy og som en del av en større strategi for markedsføring og salg. Her handler det om å utvikle en nettside som gjør trafikk og besøk om til kvantifiserbare handlinger og konverteringer. Konverteringer på nett kan være alt fra innsendte kontaktskjemaer til klikk på telefonnummer eller tiden en besøkende bruker på å lese en artikkel.

Hvis en vet hva målet med den nye nettsiden er, blir det ofte enklere for en nettsideleverandør å estimere arbeidsomfang og pris på en effektiv måte.

Hvem skal besøke og bruke den nye nettsiden?

Et annet viktig aspekt er å være klar over hvem som skal besøke og bruke den nye nettsiden. Til syvende og sist utvikles bedriftsnettsider for bedriftens kunder og kanskje bedriftens samarbeidspartnere. Hvem er kundene? Har bedriften flere målgrupper? Det er smart å ha noen tanker rundt dette da det er avgjørende for hvordan nettstedet kan se ut og fungere. I noen tilfeller kan det være aktuelt å gjøre en omfattende profilanalyse for å identifisere såkalte personas. I andre tilfeller er det kanskje tilstrekkelig å prate med utvalgte kunder og konkretisere kunnskapen man har om kundene allerede. 

Hvilke resultater er det ønskelig at nettsiden oppnår, og hva er måleparametrene for suksess?Alle kanaler som kan føre trafikk inn til nettsiden

Dette punktet henger sammen med spørsmålet vi stilte rundt målsetting for nettsiden. For bedrifter som vil bruke nettsiden som et verktøy for salg, vekst og merkevarebygging, er det viktig å identifisere hvilke måleparametere som forteller noe om hvordan nettsiden presterer. Hvis selve målet med nettsiden er å få flere innkommende henvendelser via kontaktskjema, bør nettsiden utvikles med dette i fokus. Det handler om å utvikle en nettside som øker sjansene for at en besøkende gjennomfører nettopp dette. Det er mye som har innvirkning på måloppnåelse på nett. Alt fra design til innhold og funksjonalitet er av stor betydning, men hvis en vet hva måleparametrene er, blir utviklingsprosessen gjerne enklere og mer forutsigbar.

Når nettsiden er publisert kan innsamling av statistikk og data om måloppnåelse gjøres ved å bruke et analyseverktøy, som for eksempel Google Analytics. Her kan du få oversikt over flere måleparametere, og du kan for eksempel hente informasjon om antall innsendte kontaktskjemaer sett i lys av kostnadene du brukte på markedsføring.

Innhold og informasjonsarkitektur på nettsiden

Det er også viktig å gjøre seg noen tanker rundt innhold og informasjon.

  • Hvilke undersider skal nettsiden ha?
  • Hvilke undersider trenger dere tekst til?
  • Hvem skal skrive teksten?
  • Bør dere kanskje skrive et utkast til tekst før arbeidet med utvikling av nettsiden begynner?

Dette er sentrale spørsmål det er viktig å ha svar på. Her anbefaler vi å ta utgangspunkt i hva målet med nettsiden er og i kunnskapen dere har om de som skal besøke nettsiden. Informasjonsarkitektur handler i korte trekk om å strukturere nettsiden og innholdet på en måte som gir god brukervennlighet og som gjør informasjonen lett å finne og tolke.

Design og identitet på nettstedet

Vi har valgt å ikke skrive så mye om design i dette innlegget. Det som er interessant med design er at alle gjerne har en mening om det, og at meningene ofte varierer. Å utforme et design og en visuell identitet kan være en svært omfattende prosess, men det finnes også forenklede prosesser som krever mindre tid og arbeid.

Det finnes snart to milliarder nettsider på verdensbasis i dag, og det kan være vanskelig å skille seg ut. På et generelt grunnlag anbefaler vi å ta stilling til det første og andre spørsmålet vi stilte i dette innlegget: Hva er målet med nettsiden og hvem er publikum? I tillegg er det lurt å gjøre seg noen tanker rundt bedriftens identitet og om hvordan dere ønsker å fremstå utad. Dette gir også et utgangspunkt for hvordan designprosessen gjennomføres. Kanskje dere bør vurdere å ta noen profesjonelle bilder?

Hvem skal administrere nettsiden?Tekstproduksjon til nettsider

Mange bedrifter ønsker å administrere og holde nettsiden oppdatert med innhold og informasjon på egenhånd. Andre bedrifter vil heller overlate dette arbeidet til en samarbeidspartner. Det er viktig å ta stilling til dette før man bestiller en ny nettside, da det gir en føring for hvordan utviklere skal bygge nettsiden. 

  • Hva skal være statisk innhold?
  • Hva skal bedriften selv kunne endre på egenhånd?

Eksempelvis er det ofte ønskelig at bedriften selv kan publisere innlegg og nyheter, mens selve rammeverket på forsiden gjerne er statisk og ikke noe som kan endres i like stor grad. Samtidig ønsker kanskje noen å kunne endre bildene på forsiden selv, eller å legge til informasjon om ansatte eller tjenester. Alt dette sier noe om hvordan nettsiden skal bygges “bak kulissene”, og har en innvirkning på arbeidsomfang og pris.

Tekniske aspekter

Gode brukeropplevelser og nettsteder som oppleves raske blir stadig viktigere. For det første vil gode brukeropplevelser og hastighet ha en positiv innvirkning på måloppnåelse. For det andre blir nettsiders tekniske tilstand også viktig i arbeidet med å øke synlighet i søkemotorer. Les gjerne mer om SEO her og om Googles nye signaler her. Dersom hastighet og SEO er et viktig område for bedriften, kan dette ha en innvirkning på omfanget og kostnaden på utvikling.

Godt strukturert kode, komprimering av filer og riktig innlasting av ressurser er eksempler på områder som påvirker hastighet og brukeropplevelse. Dette kan være merarbeid for utviklere, men også et arbeid som kan gi en avkastning i form av økt måloppnåelse. Denne vurderingen er gjerne vanskelig å gjøre på egenhånd uten kunnskap på feltet, men er noe en nettsideleverandør kan gi råd om.

Landingssider og markedsføring

Hvis nettsiden skal brukes i forbindelse med digital markedsføring og det er planlagt å annonsere og sende trafikk til nettsiden, kan det være aktuelt å utvikle dedikerte landingssider. Landingssider har ofte et unikt innhold og hensikten er gjerne at et konkret mål skal oppnås. En dedikert landingsside kan for eksempel være aktuelt å bruke hvis bedriften har produktlansering eller en kampanje i forbindelse med jul eller påske.

Hvis dere tror at dedikerte landingssider med tidsrelevant innhold blir viktig, er det lurt å ta stilling til følgende:

  • Hvem skal utvikle disse landingssidene?
  • Vil dere gjøre det selv, eller overlate det til en samarbeidspartner?

Valg av plattform og rammeverk og hvordan nettsiden blir utviklet, er avgjørende for hvorvidt dere kan gjøre dette arbeidet selv eller om dere blir avhengig av en utvikler.

Skalerbarhet

Det er vanskelig å forutse fremtiden, men vi anbefaler å gjøre noen tanker rundt hvordan bedriften vil utvikle seg fremover og om hvordan nettsiden vil brukes i fremtiden. Det er dumt å betale for venstrehåndsarbeid nå og måtte gjennomføre prosessen på nytt om to år. Generelt sett er det anbefalt å utvikle nettsiden med et rammeverk som kan tilpasses og skaleres over tid. Valg av rammeverk og teknologi er noe vi gjerne gir råd om. 

Integrasjoner og vedlikehold

Det er verdt å ta stilling til om den nye nettsiden krever integrasjoner av tredjepartssystemer eller skreddersøm av funksjonalitet. Eksempler på integrasjoner kan være oppkobling mot et CRM-system eller en innebygget bookingløsning. Skreddersydd funksjonalitet kan være alt fra animasjoner til hvordan nettsiden skal presenteres for besøkende som befinner seg utenfor Norge.

Enkelte plattformer og rammeverk for utvikling av nettsider krever drift og vedlikehold. I prinsippet handler dette om at teknologi utvikler seg og at programvare endrer seg over tid. Dette kan bety at nettstedet vedlikeholdes og oppdateres regelmessig. På et veldig generelt grunnlag krever gjerne statiske nettsider uten kompleks funksjonalitet mindre vedlikehold enn mer omfattende nettsider.

Et annet sentralt aspekt ved drift og vedlikehold av nettsider er administrasjon av domene, webhotell og sikkerhet. Dette området er det også svært viktig å ha kontroll på.

Integrasjoner på nettsiden

Pris for ny nettside

Mange ser på utvikling av nettsider som en kostnad. En kostnad på 50.000 eller 200.000 kan høres avskrekkende ut, men en investering som gir målbar avkastning i form av innkommende henvendelser og salg er gjerne langt enklere å rettferdiggjøre. Derfor anbefaler vi å sette noen kvantifiserbare måleparametere som kan indikere hvorvidt investeringen er verdt det. Dersom dere ønsker hjelp med dette, deler vi mer enn gjerne noen råd og innspill.

Trenger dere hjelp i prosessen med ny nettside?


Har dere kontroll på betraktningene i dette innlegget, blir forhåpentligvis beslutninger litt enklere å ta og prosessen med å investere i en ny nettside litt mer tydelig og håndgripelig.

Det er viktig å huske at nettsiden er en av de få digitale plattformene en bedrift faktisk eier og har kontroll over selv. Sosiale medieplattformer kommer og går, og markedsføringskanaler endres. Bruk av nettsider for bedrifter ser ut til å holde seg relativt stabilt, og det har nærmest blitt en forventning at enhver bedrift har en egen nettside. Dataen som kan samles inn fra nettsider kan bedriften også ta eierskap til selv. La nettsiden være et produktivt verktøy som skaper resultatene dere ønsker å oppnå.

Vi i Hensikt hjelper gjerne til om du har utfordringer knyttet investering av ny nettside. Ta kontakt med en av våre eksperter hvis du har spørsmål, eller om du ønsker noen gode råd spesifikt knyttet til din situasjon. 

Skrevet den .

Ruben Ellefsen