Hva er forskjellen på SEO og Google Ads?
Bedriften din har mest sannsynlig egen nettside, men har dere noen gang tenkt over om dere er å finne i søkeresultatene på Google? Hvis dere ikke å finne blant de øverste plasseringene har dere mest sannsynlig et stort potensiale til å øke salget eller antall henvendelser. Men vet du hvordan du kaprer de øverste plasseringene i Google? La oss gi deg noen gode råd, samt en god forklaring på hva forskjellene mellom Google Ads og SEO er!
Hva er SEO?
SEO, som på norsk står for søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre tiltak på nettsiden med formål om å gjøre nettsiden mer synlig i søkemotorer, som f.eks. Google. Med å øke synligheten i søkemotorer, mener vi at du får en bedre plassering enn hva du tidligere hadde. Målet for de fleste bedrifter er å ha 1. plassen på Google når noen søker etter deres viktigste tjenester / produkter. Eksempler på tiltak som kan være med å øke synligheten er:
- Å gjennomføre analyser av brukeratferd i søkemotorer
- Tilpasse tekstinnhold på nettsiden
- Endre URLer
- Endre nettsiden teknisk for å gjøre den raskere eller bedre tilpasset mobiltelefoner
Plasseringene du får i søkemotoren ved å jobbe med SEO er helt gratis. Du betaler ingenting til Google når noen klikker på ditt treff og blir ført inn til din nettside. Derfor er det svært lønnsomt for absolutt alle typer bedrifter å jobbe med SEO. Gratis trafikk = gratis kunder!
Les mer om SEO her.
Hva er Google Ads?
SEO og Google Ads har mange likheter, for også med Google Ads handler det om å komme så høyt opp i søkeresultatene som mulig, men den store forskjellen er at vi nå snakker om annonser du betaler for. Google Ads er Google sitt annonsesystem, hvor hvem som helst kan lage en konto, by på et søkeord, lage en annonse og få vist den i Google.
Å jobbe med SEO er en prosess som aldri slutter, og det kan ta lang tid fra du har gjort en endring til du ser resultatene av i søkeresultatet. Så om du ikke har 1. plassen organisk, altså via å jobbe med SEO, kan du kjøpe den gjennom Google Ads og få den omtrent øyeblikkelig. Annonsen vil se svært lik ut som det organiske treffet, eneste forskjellen er at det står “annonse” med små bokstaver helt oppe i hjørnet av annonsen.
Les mer om Google Ads her.
Bør du prioritere å jobbe med SEO eller Google Ads?
Ja takk, begge deler sier vi. Grunnen til det er ikke at vi ønsker å selge deg flere tjenester, men rett og slett fordi vi ønsker det beste for deg. For å rangere høyt organisk, altså via å jobbe med SEO, er du nødt til å ha en brukervennlig side. Og om siden ikke er brukervennlig vil det kunne påvirke resultatene du får i Google Ads. Derfor er begge fagområdene svært viktig å jobbe med!
Men om du er nødt til å prioritere et av fagområdene i første omgang vil vi anbefale deg å få gjennomført en SEO-analyse av nettsiden din. Gjennom analysen får du svar på om nettsiden din er god nok, eller om det er ting du bør forbedre, og eventuelt hva. For om du starter annonseringen i Google Ads før du har en brukervennlig side, vil det fort kunne bli en dyr affære.
Har du en helt ny nettside som akkurat har blitt lansert? Da kan det ta tid før du får ønsket trafikkmengde og fortjente plasseringer via SEO i søkemotoren. Da vil vi anbefale deg å sette i gang med annonseringen i Google Ads med en gang, så du ikke mister viktig trafikk.
Trenger du hjelp til SEO eller Google Ads?
Som fortalt over kan ulike scenarioer bety ulike løsninger på problemstillingen rundt SEO eller Google Ads. Er du i tvil om hva du bør gjøre eller hvordan det bør gjøres? Da vil vi anbefale deg å ta kontakt med en av våre eksperter, slik at du ikke kaster bort pengene dine unødvendig på lite optimalisert Google Ads-konto, eller feil tiltak på nettsiden.
Ta kontakt med oss i dag, så møtes vi over en kopp kaffe og ser på din problemstilling!