Skip to main content

Hva er Google Search Console? Fordeler og ulemper (2023)

Hva er Google Search Console?

 

Google Search Console er et gratis verktøy som gjør det mulig for bedrifter å overvåke og optimalisere nettstedets synlighet i Google-søk. Det betyr at du kan få innsikt som gjør det mulig å gjøre justeringer for å få mer relevant og gratis trafikk fra søkemotoren til Google, som igjen kan besøke nettsiden din, og aller helst gi verdi til bedriften din. 

 

Search Console er tidligere kjent som Google Webmaster Tools, og gir markedssjefer og markedsførere verdifulle data som kan hjelpe dem med å forbedre nettstedets synlighet og rangeringer.

Denne artikkelen er en fin introduksjon til deg som er ny – men når du har tilgang til verktøyet og vil bli bedre kjent med det, så har vi en praktisk guide over hvordan du bruker de ulike rapportene i Search Console, og hvilken verdi de gir i denne artikkelen.

Har du administratortilgang til Google Analytics og/eller Google Tag Manager for nettsiden din, så kan man som regel få bekreftet tilgang til dette verktøyet umiddelbart. 

Trenger du veiledning for å komme i gang med Google Search Console? Vi er eksperter og hjelper gjerne - kontakt oss her.

Dette er noen av de viktigste fordelene Search Console gir deg: 

 

  1. Finne og løse indekseringsproblemer (for eksempel at deler av nettsiden ikke kan bli vist på Google, selv om du selv kan besøke siden som vanlig i nettleseren).
  2. Se hvilke sider som er mest populære (og hvor bra de rangerer på Google - jo høyere rangering, desto mer sannsynlig er det at du får trafikk).
  3. Få varsler om kvalitetsproblemer knyttet til nettsiden. Dette kan for eksempel være problemer med hastighet eller mobilvennlighet, og mange andre ting. 
  4. Overvåke og analysere trafikken til nettstedet deres og se hvordan SEO-strategien deres har påvirket nettstedets rangeringer.

Vær likevel oppmerksom på at Google Search Console ikke kan:

  1. Fortelle deg hvilke endringer du må gjøre på nettsiden for å få bedre rangeringer, eller hvorfor en konkurrent rangerer bedre enn deg.
  2. Hvor stor påvirkning på den organisk trafikken det kan ha å for eksempel korrigere en feil som er rapportert i Search Console.
  3. Hvilke søkeord målgruppen din bruker for å finne tjenestene og produktene dine, dersom nettsiden ikke allerede bruker de riktige ordene og begrepene.

…Men disse tingene kan heldigvis SEO-eksperter hjelpe deg med! Kontakt Hensikt for å komme i gang med SEO-arbeidet.

 

Med andre ord så kan Google Search Console hjelpe bedrifter med å forbedre synligheten og rangeringene for nettstedene sine, men det vil ikke automatisk forbedre posisjonene dine, slik at du kan trekke mer relevant trafikk. Dersom man har god kjennskap til SEO og har en god strategi, kan likevel dette verktøyet være en kraftig ressurs for markedssjefer og markedsførere.



Hvordan kommer jeg i gang / hvordan får jeg tilgang?

 

Gå til https://search.google.com/u/0/search-console - logg inn på en Google-konto, og verifiser nettsiden din. Dette kan du som tidligere nevnt i mange tilfeller gjøre umiddelbart, men i noen tilfeller kan det være at du får en liten kodesnutt, som du må implementere på nettsiden for å få verifisert tilgang.

Er det første gang nettsiden blir verifisert på Search Console, så kan det ta litt tid før du får data og statistikk. 

 

Ofte stilte spørsmål om Search Console?

Spørsmål: Hva koster Google Search Console?

Svar: Google Search Console er gratis!

Spørsmål: Hvordan får jeg tilgang til Google Search Console?

Svar: Du kan bekrefte tilgang automatisk via Tag Manager eller Google Analytics, eller legge inn en kodesnutt på nettsiden for å verifisere tilgangen.

Spørsmål: Hvor langt tilbake i tid lagres data i Search Console?

Svar: Du kan se data opptil 16 måneder tilbake i tid

Spørsmål: Kan jeg bruke Search Console-data i dashbordene mine?

Svar: Ja. Du kan bruke Search Console APIet, eller lagre Search Console-data i BigQuery, eller bruke verktøy som SuperMetrics, for å hente og vise data i alle de vanlige dashbord-løsningene (Data Studio/Looker, Power BI osv.)

Kom i gang med å generere mer trafikk fra potensielle kunder fra Google i dag: ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om SEO.



Skrevet den .

Axel Andersen