Skip to main content

Hvordan optimalisere Google Ads-kampanjer for Black Week?

Black Week, som inkluderer Black Friday og Cyber Monday, er en av de mest hektiske periodene i året. For mange bedrifter er dette en helt avgjørende måned for hvordan året lander, og det er en intens konkurranse. For å lykkes i denne tiden, er det helt avgjørende at du optimaliserer dine Google Ads-kampanjer. Her er noen viktige trinn for å hjelpe deg med å få mest mulig ut av Black Week.

 

Vår erfaring er at stadig flere annonsører slenger seg på Black Week, men dette varierer veldig fra bransje til bransje. Noen behandler Black Friday annerledes enn resten av uken, mens andre ser på det som et firedagersalg (Cyber Monday). Det er også noen som tyvstarter helgen før selve “Black Week”, og noen som ikke deltar på Black Week i det hele tatt. Da risikerer du å brenne gjennom budsjettet uten at du har noe å vise til ettersom november er blant den dyreste måneden i løpet av året å kjøre annonser.

Når nye kampanjer skal gå live har vi normalt sett god tid til å kunne optimalisere dem. Vi setter opp diverse eksperimenter og trekker konklusjoner basert på et statistisk signifikant datagrunnlag. Det er det ikke rom for under Black Week. For mange er det Black Friday som er den store dagen, da har du 24 timer på å få mest mulig ut av det du gjør. Et feil bud, en feil annonse eller en feil innstilling kan potensielt ødelegge hele dagen og muligens hele året. Fallhøyden kan være stor, her er våre beste tips for å maksimere inntektspotensialet ditt:

 

Planlegging

Se på fjorårets data og den siste perioden kampanjen din har kjørt. Hvilken annonser fungerte best, er det noen nøkkelord eller produktkategorier som skiller seg ut? Ha alt av annonser og utvidelser som skal brukes, med forskjellige budskap til de forskjellige dagene klart og sett dette opp med automatiske regler. På denne måten sparer du deg for tid i en ellers hektisk uke. 

Skriv engasjerende annonsetekster som tydelig kommuniserer Black Week-tilbudene dine, hvor du tar i bruk kraftige CTA-er (handlingsoppfordringer) for å engasjere til handling. Ved å ta i bruk annonseutvidelser vil det gi deg muligheten til å inkludere ekstra informasjon i annonsene dine. Her er noen eksempler på utvidelser som kan være med på å øke annonse ytelsen og ikke minst klikkfrekvensen: black friday 2894131 1280 1

  • Produktomtaler
  • Priser
  • Nettstedlenker 
  • Tilbud

Kanskje du ønsker å bruke funksjoner som en nedtellingstidtaker, for å bygge oppunder spenningen frem til den store uken? Lag deg en tidsplan som inneholder kampanjelanseringer, rabatter/tilbud og innholdspublisering.

En annen ting det er fort å glemme, har du huket av på dynamiske bilder i kontoen så anbefales det å fjerne dette akkurat under Black Week. Dermed retter du fokuset 100% med riktige bilder knyttet til de budskapene du ønsker å formidle denne uken. Disse skiller seg mer ut enn dynamisk, og kan tilby et klarere budskap knyttet til salget du kjører gjennom uken. 

 

Budsjettoptimalisering 

I ukene før Black Week er det mange forbrukere som ofte venter på salg. Derfor er det viktig å se på tidligere historikk innenfor din bransje, hvordan bevegelsen var året før og overvei hvordan du tilpasser ditt ROAS mål i tiden før, under og etter Black Week. 

Husk at på Black Friday og generelt gjennom hele Black Week kreves det et større annonsebudsjett enn ellers, grunnet større konkurranse i markedet. Alle kjemper om de beste plasseringene. Vær proaktiv med budene dine, øk budene basert på forventet ytelse og juster dem gjennom dagen. 

 

Og ikke minst, etter Black Week 

Når den morsomste uken i løpet av året er forbi, må man huske å tilbakestille Google Ads kontoen. text 4071412 1280

  • Gjenopprette de gamle budene. 
  • Pause Black Weekend annonser og utvidelser, og aktiver de gamle (om du ikke har satt opp automatiske regler for dette). 
  • Viktigst av alt, analyser resultatene grundig. Hva fungerte bra og hva kunne vært bedre? Ta med deg denne lærdommen i forberedelsene til det kommende året.  

 

En solid strategi for Google Ads-annonsering under Black Week er helt avgjørende i en tid med økende konkurranse. Planlegging, nøye målretting og ikke minst kontinuerlig optimalisering er nøkkelen til suksess. Husk at Black Week-strategier varierer avhengig av målgrupper og bransjer, så tilpass retningslinjene til dine spesifikke behov og mål knyttet til bransjen du opererer i. Lykke til! Vi i Hensikt gleder oss, gjør dere?

Kontakt oss

Vi synes alltid det er spennende med endringer som utfordrer våre rutiner og måte å jobbe på. Trenger du hjelp til å se løsninger i din konto, eller eventuelt eksperthjelp til å bli synlig i Google Ads? Ikke nøl med å ta kontakt, vi ønsker alltid å dele vår kunnskap. 

Skrevet den .

Elianne Kristiansen