iOS 14 - slik påvirker det deg som annonsør
Apple startet det nye året med å lansere strengere tiltak til personvern i henhold til deres rammeverk for AppTransparency, også kalt iOS 14. Dette går ut på fremvisning av en “prompt” i alle deres apper som gir deres forbrukere muligheten til å gi aktivt samtykke til å spore samhandlinger med annonser. I den forbindelse har de også foreslått en protokoll, Private Click Measurement, for attribusjon av nettsidehendelser.
Men hva betyr dette for deg som annonsør?
Hvordan vil iOS 14 påvirke annonsører?
Denne nye lanseringen vil bety at de vil begrense og forsinke innsamlingen av data på alle deres kanaler og plattformer som er tilgjengelig gjennom AppStore.
Dette vil forstyrre nødvendige bruksområder for annonsører, da PCM ikke vil støtte App-til-Web eller Crossdomain-resultater.
De fleste annonsører vil se en nedgang i resultater, dette gjelder konverteringer og andre måleparametere.
I tillegg vil det ikke lenger være mulig å ha like stor dekning i publikum, da de som ikke gir samtykke vil falle bort.
Oppfølging med retargeting, og samling av publikummet, vil bli påvirket.
Hva sier SoMe kanalene om iOS 14?
Foreløpig har vi kun hørt om løsningen til Facebook for deres plattformer, altså Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. Dette er fordi deres system er mest avhengig av sporing på nettsider og datainnsamling og det er her vi vil se den største endringen. Vel å merke er det fremdeles mye usikkerhet rundt de nye endringene, så det vil komme mer informasjon fortløpende.
Facebook sin løsning er fremdeles begrenset for å samsvare med Apple sine krav. Men den vil blant annet støtte attribusjon av App-to-Web.
Hittil har vi lært at løsningen til Facebook vil innebære:
- Annonsører er begrenset til maks 8 konverteringshendelser (f.eks innholdsvisning, kjøp osv.) per domene.
- Konverteringene må også rangeres etter prioritering av annonsør.
- Dersom noen samtykker til sporing vil annonsører få tilgang til info på alle 8 konverteringshendelser, men om noen ikke samtykker får de kun info om den øverst rangerte handlingen.
- Videre vil ikke demografisk data på konverteringer være tilgjengelig, men er mulig for andre målinger som f.eks. rekkevidde eller klikk.
- Det vil ikke være like "real time" innhenting av data.
- Kortere konverteringsvindu, kun mulig med maks 7 dager etter klikk.
- Vi kan forvente nedgang i resultater.
Dette er hittil de største endringene vi ser vil påvirke våre kunder.
Det er fremdeles mye usikkerhet rundt dette, men Facebook har allerede begynt smått med endringene i Business Manager og Apple på sin side er allerede godt i gang.
Hva kan annonsører gjøre for å forberede seg?
Det er flere tiltak du som annonsør nå bør gjøre for å sikre at du blir påvirket i så liten grad som mulig av iOS 14. Her er våre tips:
- Verifisere dine domener i Business Manager
- Optimaliser sporingen - er det kun en piksel per domene?
- Sorter konverteringshendelsene (dersom det er flere enn 8), og rangere dem.
- Redegjøre for hvor stor trafikk som kommer fra iOS, dette er for å kunne ha et anslag på hvor stor del av trafikken som blir påvirket.
- Optimalisere målgrupper, om mulig gjør målgrupper større.
Ønsker du hjelp til å forstå enda bedre hvordan iOS 14 påvirker din annonsering?
Vi i Hensikt hjelper gjerne til om du har utfordringer knyttet til iOS 14. Ta kontakt med en av våre eksperter på sosiale medier hvis du har spørsmål, eller om du ønsker noen gode råd spesifikt knyttet til din situasjon.