Kom i gang med YouTube på ordentlig
Vi har levd med YouTube en god stund, og for markedsførere har den nok en fast plass i de fleste kanal-mikser i det vi tenker annonsering. Men er YouTube en like stor selvfølge når vi planlegger for inbound og/eller SEO-arbeidet? Per April 2021 så skal jeg tørre å svare «nei». Når det kommer til å opprette en egen YouTube kanal og flytte SEO fokus over til det så tror jeg det er et stort u-tappet potensielle for en god del bedrifter i de aller fleste bransjer.
Og dette er jo bare vanvittig spennende! Her lukter det store muligheter for de som vil satse på YouTube fremover.
Jeg er i en god del kundemøter i løpet av et år, og det er sjeldent at YouTube er en del av planene. Forholdet til denne kanalen er som regel (1) annonsering og (2) der man lagrer videoene som skal brukes på SoMe. Det er dette jeg mener med at det er et stort potensiale her, og her er to av mine hovedargumenter for å bygge oppunder det:
1 - Researchen og kundereisen starter hos Google
Når vi er interessert i noe så starter kundereisen vår i søk. Det er rett inn på Google for å hente inn informasjonen vi trenger - jo større investering jo mer informasjon er du sannsynligvis ute etter. Her må vi begynne å ta YouTube seriøst. Det er den nest største søkemotoren vi har, og i tillegg eies YouTube av Google - så her kan vi havne øverst i Google så lenge videoene er relevante nok og både overskrift og innholdsfortegnelse scorer høyt på relevans (mm).
I tillegg er det verdt å merke seg at 3 158 000 millioner nordmenn er innom YouTube hver eneste måned (Ipsos). Når vi er på YouTube er vi der av 2 grunner: (1) bli underholdt og (2) innhente informasjon og verdi. Klarer du de to siste er du allerede på god veg til å klare det førstnevnte.
2 - Utviklingen av video
Det er en grunn til at Google kjøpte Youtube i 2006. Det er en grunn til at Facebook tilpasser algoritmer som belønner bruk av video. Det er en grunn til at over 82% av all internett trafikk er video (Cisco). Og den grunnen er meg. Det er deg. Det er oss forbrukere. Vi ELSKER å lære gjennom video. Det er engasjerende, det fanger oppmerksomheten vår og det sparer oss for mye tid.
SEO og Inbound handler om å gi svar på det interessentene våre lurer på. Det handler om å gi verdi. Når ønsket er å gi potensielle og eksisterende kunder denne verdien, burde vi ikke gi dem det i formatet de liker best? Et bonus argument her er at så lenge du kan tilby verdi og relevans til potensielle kunder gjennom hele kundereisen i form av innhold som engasjerer - så er veien til autoritet og tillit veldig kort. Hvis jeg er på jakt etter en båt og jeg finner en båtprodusent som gir meg innføring i alt fra hvordan jeg legger til kai, til hvilke båtmodeller de har - så vil nok valget av båt bli lettere for meg.
YouTube er skapt for dette!
Slik kommer du over YouTube-skrekken
Jeg tror det er mange som kan dele mitt engasjement og synes dette er spennende.
Jeg forstår også at det er mange som vegrer seg for å satse på YouTube. De vanligste grunnene jeg hører er:
- Det tar for lang tid, både planlegging og produsering
- Det er for dyrt
Jeg kommer ikke til å si at det ikke kommer til å kreve en del tid, eller at det er superbillig å satse på YouTube- men det gjelder også for markedsføring generelt. Alt tar tid og det meste koster penger. Forhåpentligvis kan jeg komme med noen råd som kanskje kan senke terskelen, og i det minste få deg til å utforske mulighetene.
God planlegging sparer deg for mye tid, og penger
Fase 1 - Fastsett hvilke videoer du skal lage
Hvis vi starter fra begynnelsen. Du vurderer nå å satse på YouTube og ta Inbound markedsføringen din et steg opp, men du vet ikke hvilke videoer du skal lage.
Da har jeg to tips:
Tips nummer 1: Hva er det kundene dine lurer på? Hvilken verdi kan dere gi til dem?
Bare ved å stille deg de spørsmålene vil du finne en god del temaer.
Har dere utført Søkeords-analyser, andre undersøkelser eller har data som forteller dere noe om de spørsmålene ovenfor så er det et ekstremt godt sted å starte.
Produserer dere artikler og innhold til nettsiden? Bruk samme prosess, men produser temaene i video format istedenfor artikkel format.
Tips nummer 2: Velg ut de beste artiklene dere allerede har og gjør dem om til video.
Rett og slett gjenvinning av innhold som allerede presterer godt, men lag det i et format som har mer potensial både med tanke på rekkevidde og engasjement. Nå som du har video ideene klare er det på tide å planlegge for produksjon.
Fase 2 - planlegg produksjonen
Når vi er kommet så langt har man nok en formening om man skal produsere video innholdet selv, eller om man skal engasjere et produksjonsselskap. Uavhengig av alternativet du går for vil det være veldig tids-og kostnads besparende å planlegge godt for hvordan videoene skal produseres.
Det viktigste å planlegge for da er:
- Oppsett på sett
- Hva som skal sies og gjøres
Dette kan man fint planlegge for selv, man kan kaste ball med produksjonsselskapet eller sparre med en rådgiver som har erfaring med video produksjon. Har man en god plan for dette er det enklere for et produksjonsselskap å estimere kostnader, og du som skal produsere selv kommer til å bruke mye mindre tid i produksjon.
Fase 3 - Produksjon av video
Action time. Når du har en god plan på plass er det på tide å produsere varene. Det er ikke så lenge siden at holdningen til videoproduksjon generelt sett var at det var altfor dyrt. Det var kun for de største merkevarene som hadde muligheten og en video var dømt til å koste hundrevis av tusen.
I dag har det aldri væt enklere å produsere selv, og det finnes dyktige produksjonsselskaper som er flinke til å tenke like smart som de kan tenke kreativt. Video er blitt like tilgjengelig som å skrive en artikkel. Jeg sier ikke at det er enkelt å lage gode videoer. Det tar tid og det er en grunn til at vi har selskaper som kun spesialiserer seg på å produsere videoer, men poenget er at det kanskje ikke er så dyrt og vanskelig å komme i gang som man kanskje tror.
Hovedutfordringen folk ser når det kommer til YouTube er jo mengden video som kreves. Du bør ha nok innhold til å kunne engasjere følgerne dine ukentlig, men det finnes noen grep som gjør at du kan produsere et bra kvantum på en kostnadseffektiv og tidsbesparende måte.
Film mest mulig på færrest mulig dager
For det første så har du allerede planlagt godt hvis du har fulgt rådene mine så langt. Da har du allerede spart deg for mye tid og penger. Noe av det smarteste du gjør når du kommer til selve produksjonen er at det produseres flere videoer på en gang. Si du har planlagt å slippe 1 ny video i uken og du planlegger for 1 kvartal om gangen. Det tilsvarer ca 12 videoer. Lag da et oppsett som gjør at du kan produsere samtlige videoer i løpet av 1-2 innspillingsdager.
For en matprodusent kan dette være ganske enkelt. Hvis innholdet man skal produsere skal inspirere og dele oppskrifter så vil man kunne filme ganske mange videoer uten at man trenger å flytte på seg. Hvis man kan være på samme lokasjon, og jo mindre man trenger å endre på riggen, desto flere videoer kan du filme på kort tid. Det er også verdt å nevne at jo mindre komplisert du filmer, desto mindre tid bruker du og produksjonsselskapet i klipp.
Siden vi var inne på mat vil jeg løfte frem Matprat sin YouTube kanal. Riggen og oppsettet er relativt enkelt, alt skjer på et sted og de som er foran kamera vet hva de skal gjøre. Da går det unna.
Matprat
https://www.youtube.com/user/matprat/videos
Tenk smart, bruk videomateriellet til YouTube i flere kanaler
Hvis du tenker YouTube først så vil innholdet du produserer her være veldig relevant også i andre kanaler du markedsfører i. Akkurat som du lager en god plan for hvordan du skal produsere innholdet må du ha en plan for når man skal publisere YouTube-videoene og hvordan de andre sosiale mediene du bruker kan komplimentere og bygge oppunder denne delen av markedsføringen.
Plutselig har du mye engasjerende innhold som du kan dele på tvers av alle kanaler og du har en YouTube kanal som eksisterende og potensielle kunder kan «bindge watche». Fortsetter du det arbeidet og lager godt og relevant innhold som er relevant gjennom hele kundereisen - så starter ikke lenger kundereisen i søk, men den starter i din YouTube kanal.
Få hjelp til å komme i gang med YouTube
Har du lyst til å kaste litt ball rundt YouTube og utforske hvilke muligheter som finnes for dere? I så fall tar jeg gjerne en prat, og jeg kan rådgi gjennom alle fasene og temaene som nevnes i artikkelen.
Håper vi snakkes!