Når kom Facebook til Norge?
Facebook ble introdusert i Norge i 2006 og er i dag fremdeles blant de mest brukte sosiale nettverkene.
Facebook ble imidlertid grunnlagt i 2004 i USA, og lanseringen internasjonalt startet i 2006.
Les også: når kom Snapchat til Norge?
Statistikk om bruk av Facebook i Norge (2022)
- 82 % av Nordmenn over 18 år har Facebook. Det tilsvarende 3,5 millioner personer.
- Det er litt flere kvinner enn menn som har profil på Facebook - 86 % av kvinner vs 78 % av menn over 18 år.
- 80 % av kvinner bruker Facebook messenger, mot 68 % av menn.
- 67 % av Nordmenn benytter Facebook daglig. Det betyr at Facebook fremdeles er plattformen med høyest daglig bruk.
- Andelen av personer mellom 18-29 som har Facebook har sunket drastisk de siste 5 årene. I starten av 2018 var nesten 90 % av denne målgruppen på Facebook daglig, men i Q4 i 2022 var dette tallet på kun 50 %.
- Andelen personer mellom 18-29 år som bruker Facebook messenger daglig har også redusert mye de siste årene. Fra 70 % i starten av 2018 til 47 % i Q7 i 2022.
Kilde: Ipsos SoMe-Tracker Q4 2022
Ofte stilte spørsmål om Facebook
Spørsmål: hva het Facebook før?
Svar: Facebook het opprinnelig Facemash. Dette var en tjeneste Mark Zuckerberg utviklet mens han gikk på universitetet, som brukte bilder av kvinnelige medstudenter. Verktøyet viste deretter bilder av to og to studenter fra bildebasen, og brukeren skulle vurdere hvilken av de to som var mest attraktiv.
Spørsmål: Hvor mange brukere er det på Facebook?
Svar: Det er ca. 3,5 millioner Norske brukere av Facebook pr 2022 (Ipsos), mens antallet brukere på verdensbasis var 2,96 milliarder i utgangen av 2022 (Kilde: Last ned Meta Earnings Presentation Q4 2022)
Spørsmål: Hvilken aldersgruppe bruker Facebook?
Svar: Aldersgruppen 40-49 år bruker Facebook mest i Norge. Fordelingen på daglig bruk varierer mellom gruppene, og ser slik ut: 60+ år: 69 %. 50-59 år: 75 %. 40-49 år: 77 %. 30-39 år: 64 %. 18-29 år: 50 %.
Spørsmål: Når ble Facebook grunnlagt?
Svar: Facebook ble grunnlagt i 2004 i USA.
Spørsmål: Hvilket selskap eier Instagram?
Svar: Meta eier Instagram.
Spørsmål: Når kom Instagram til Norge?
Svar: Instagram ble lansert i 2010 i Norge.
Facebook og Instagram som annonseringskanal
Facebook sine inntekter baserer seg på salg av annonsering. Det betyr at de tar betalt for at annonsører (en bedrift eller et byrå) kan plassere annonser på Facebook, og målrette seg mot plattformens brukere.
Nøyaktig hvor mange annonseringskroner som blir brukt av Norske annonsører hvert år er litt uklart, da Facebook ikke slipper offisielle tall over omsetningen i Norge, men omsetningen blir anslått til å være i overkant av 2 milliarder årlig fra annonsering.
Facebook har over flere år blitt kritisert for skatteunndragelse, ved å kreditere annonseomsetning fra f.eks. Norge til selskapet i Irland. Dette gjør at de får langt lavere skattesatser på omsetningen, og at tallene som rapporteres på omsetningen for Facebook Norway kun er en brøk av den totale omsetningen.
Man kan også annonsere på Instagram via annonseplattformen til Facebook: Meta Business suite. Her kan du kjøpe og definere målgrupper basert på brukere på disse plattformene sine interesser og demografiske data.
Ved å installere en “Facebook piksel” på nettsiden kan man også sende statistikk tilbake til annonseringsplattformen, slik at man f.eks. kan se om en konkret annonse har ført til salg på nettsiden.
Kom i gang med annonsering på Facebook og Instagram
Facebook og Instagram er effektive kanaler for mange annonsører som ønsker å promotere budskap til nye og eksisterende målgrupper. Men, det er viktig å få mest mulig ut av annonseringsmulighetene, definere gode målgrupper og utforme annonser som får frem budskapet på en tiltalende måte. Heldigvis er Hensikt eksperter på akkurat dette! Kontakt oss i dag for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med annonsering på Facebook.
Les mer om hvordan man kan lykkes med annonsering på Facebook.