
Nyheter i Performance Max
Det siste halvåret har kampanjeformatet Performance Max hatt en enorm utvikling, og vi har masse i vente. I denne artikkelen vil vi ta for oss de nye funksjonene og fordelene som Performance Max-oppdateringene bringer med seg, og hvordan vi kan dra nytte av dem for å øke effektiviteten i annonseringen.
Hva er Performance Max?
Performance Max, også kalt Pmax, er et kampanjeformat som bruker maskinlæring og kunstig intelligens til å optimalisere annonser på tvers av Google sitt nettverk. Vi har tidligere skrevet en artikkel da kampanjeformatet var relativt nytt, her kan du leser mer i dybden. Kort fortalt vil vi oppnå synlighet gjennom Søkenettverket, Displaynettverket, Google Discover, YouTube, Google Maps og Gmail. Performance Max kan brukes av alle som har minst et tydelig konverteringsmål i Google Ads-kontoen, og fungerer godt uavhengig av hva målet med annonseringen er. Dette kampanjeformatet er altså både for de som ønsker henvendelser, butikkbesøk, leads og salg.
De nyeste oppdateringene
Ekskludering av merkevarer (negative søkeord)
Vi erfarte tidlig at Performance Max “tok” store deler av brand-relaterte søkeord. Kostnadene knyttet til egen merkevare er noe vi ønsker å ha 100% kontroll over selv, ved å sette opp egne dedikerte merkevarekampanjer. Dette gjør vi blant annet for å hindre at vi bruker for mye penger på søkeord som rangerer godt organisk.
En av de første funksjonene Google lanserte i Performance Max var muligheten til å legge til negative søkeord, men dette er på kontonivå. Negative søkeord er søkeord vi ikke ønsker at skal trigge våre annonser. Dette brukes ofte som en “sikkerhetsramme” for å ikke bruke penger på søkere som egentlig er ute etter noe helt annet, eller for å utelukke søkeord som drar mye av budsjettet, uten å faktisk lede til noe. Denne funksjonen er fin for søkeord man ikke ønsker å være synlig på i hele kontoen, men gir oss ikke så mye spillerom til å kunne optimalisere kun Performance Max kampanjen.
Søketermer
Dette leder oss videre til søketermer, hvordan skal man kunne vite hvilke søkeord som er lite lønnsomme i kampanjene hvis man ikke har muligheten til å se hvilke søkeord som trigger frem våre annonser? For det er akkurat det en søketermliste er. Her får man opp alle søkeord og variasjoner på søkeordene som har trigget frem annonsene innenfor en kampanje. Dette ble nylig tilgjengelig, og vil gi oss mye bedre innsikt i å kunne optimalisere annonsene, slik at vi til enhver tid vet hvilke søkeord som trigger frem våre annonser. Her har vi i Hensikt noen ønsker om videre forbedringer fra Google sin side, som blant annet å kunne se kostnadene, men vi håper og tror at funksjoner gradvis vil forbedres.
Negative landingssider og apper
Vi har mulighet til å trekke ut en rapport på Performance Max-kampanjene, hvor vi kan se hvor og hvor mye synlighet vi har oppnådd på de forskjellige landingssidene og appene. I skrivende stund er visninger den eneste tilgjengelige KPIen knyttet til kampanjeplasseringene. Vår erfaring er at Pmax ofte gir en del synlighet i ulike apper, noe som kan være relevant for enkelte kunder, men ikke nødvendigvis for alle.
Derfor er vi meget fornøyd med at vi nå har muligheten til å ekskludere slike plasseringer fra Performance Max-kampanjen. Det samme prinsippet gjelder også for landingssider man ikke ønsker å være synlig på. Vær oppmerksom på at dette for tiden gjelder på konto-nivå, og det er ikke mulig å kontrollere dette individuelt fra kampanje til kampanje.
Skille ut KPIer på elementgruppe-nivå
Vi anbefaler å bruke elementgrupper på samme måte som annonsegrupper, slik man er vant til å operere med i tekstannonser. Kort fortalt er en elementgruppe et sett med innholdselementer som settes sammen til en annonse som blir tilpasset til kanalen den vises i. Innholdselementer er overskrifter, beskrivelser, bilder, logo, video og landingssider. Du kan opprette flere elementgrupper ved å dele inn forskjellige produkter eller tjenester du tilbyr slik at hver annonse blir skreddersydd med tilpasset innhold.
Det å kunne skille ut KPIer på elementgruppe-nivå var noe Google først begynte å rulle ut på kontoer med en feed, altså nettbutikker. MEN nå har det endelig begynt å bli tilgjengelig for kunder uten feed også. Dette gir oss mye bedre innsikt i hvordan de forskjellige elementgruppene i kontoen leverer, og diverse eksperimenter kan nå utføres ved at man kan trekke konklusjoner med et statistisk signifikant datagrunnlag. Tidligere fikk vi bare sett en samlet pott av hvordan hele kampanjeformatet leverte, nå har vi muligheten til å se hvordan hver elementgruppe presterer.
For eksempel, hvis du driver en virksomhet som tilbyr ulike aktiviteter, vil det være ønskelig å lage forskjellige elementgrupper tilknyttet hver aktivitet. Dette gir annonsen en rød tråd knyttet opp til brukerens søk. Tidligere ville vi bare sett en samlet pott på KPIene for hele kampanjen, uten mulighet til å identifisere hvilken aktivitet som genererte flest konverteringer gjennom Google Ads (gitt at vi ikke hadde egne konverteringsmål per aktivitet). Nå har vi muligheten til å spore KPIer for hver aktivitet, noe som gir oss en mye dypere forståelse av kampanjens effektivitet.
Utviklet script
Det er utviklet forskjellige script som man kan laste ned i MCC eller på kontonivå. Her vil man blant annet kunne få innsikt i hvor mye de forskjellige plattformene bruker med tanke på kostnader, hvilke av plattformene leder til flest konverteringer, samt konverteringsverdien de forskjellige plattformene står for og ROAS per plattform. Dette gir klarhet i hvordan Performance Max forvalter medieutgiftene. For eksempel ser vi i nettbutikker at Performance Max vektlegger shoppingkampanjer sterkt, siden det er der hoveddelen av konverteringsverdien genereres.
Man gir Google mye frihet gjennom kampanjeformatet Performance Max. Vi så tidlig at kampanjeformatet i sin helhet leverte gode tall, men å få det 100% bekreftet hvordan mediespenden faktisk blir vektlagt ut i fra hvilke flater som fører til konverteringer var en stor glede for oss i Hensikt. Dette gir oss tillit til kampanjeformatets effektivitet og gjør at vi står meget rakrygget når vi anbefaler Performance Max til kunder.
Kontakt Hensikt for gode råd eller bistand
Vi synes alltid det er spennende med endringer som utfordrer våre rutiner og måte å jobbe på. Trenger du hjelp til å se løsninger i din konto, eller eventuelt eksperthjelp til å sette opp Performance Max? Ikke nøl med å ta kontakt, vi ønsker alltid å dele kunnskap.
