Skip to main content

En hallingdøl fra fjellbygden Vats

Peter kommer som en solstråle inn i rommet, og jeg får fort følelsen av at han er en som ser muligheter fremfor utfordringer. Jeg spør om han kan fortelle litt om seg selv, og mine antakelser viser seg raskt å stemme. Videre forteller han om sin hobby, klatring. Lidenskapen har blitt så stor at han har bygd sin egen buldrehule i garasjen, slik at treningsøktene er litt lettere tilgjengelig.

 Selv ser han på nivået av interessen som nokså normalt, men vi velger å kalle det en godt etablert hobby - så møtes vi på halvveien av definisjonsspørsmålet.  

Peter

Studert visuell kommunikasjon

Utdannelsen innenfor visuell kommunikasjon ble tatt på høgskolen i Drammen, før han fikk seg jobb på et trykkeri i Oslo, forteller han. 

Etter noen år i storbyen ble hjemtraktene fristende, og reisen gikk videre til designbyrået Kreator i Ål. Der startet han som grafisk designer, men så et voksende fokus på den mye omtalte digitaliseringen. Han tok flere kurs om Google, sosiale medier og digital markedsføring. Dermed gikk stillingen gradvis over til å være en digital rådgiver.

“Etter seks spennende år hos Kreator var arbeidsmengden stor og læringskurven bratt, så jeg en mulighet til å utvikle meg ytterligere ved å starte noe for meg selv.”

Noen felles kontakter skulle til før han var i kontakt med oss i Hensikt. Kontoret på Torget 3 i Ål var klart 1. september i år, og Peter startet sin nye hverdag.. Han jobber nå tett med flere lokale mediehus og byråer, og blir fortsatt leid inn som digital rådgiver hos Kreator.

 En variert arbeidsdag med høyt tempo

Jeg spør Peter om hvordan en typisk dag på jobben ser ut. Han forteller at han begynner jobbdagen kl. 8 på kontoret med kaffe i den ene hånden og mailen i den andre. Videre er dagen varierende med spennende kundemøter, mange telefonsamtaler og enda mer utveksling av mail.

Peter ved pulten

“Stort sett går jeg fra jobb med høyere puls og fullere kalender enn jeg hadde da jeg kom. Men det er jo nettopp dette som er så morsomt - dagene er varierte, jeg har masse kontakt med kunder og våre operative ansatte. Jeg rekker aldri å kjede meg!”

Men hvordan vil du beskrive at du jobber med dine kunder?

“Mine kunder kommer jeg ofte i kontakt med gjennom mitt sosiale nettverk og spennende arrangementer. Jeg synes det er viktig å være aktiv i lokalmiljøet for å treffe mange nye og spennende mennesker. Selv har jeg vært med, og vunnet faktisk, StartUpp Hallingdal. I dag er jeg prosjektleder, og får møte spennende gründere og store investorer. “

 Han forteller videre at han legger stor vekt på tilpasning med sine eksisterende kunder. For de kundene som virkelig er interessert, og kanskje vil lære mer selv, er den ukentlige kontakten viktig. Mens for de som ikke har så stor interesse for det vi driver med ville det blitt oppfattet som mas, forklarer han videre.

Den store digitale utviklingen

Vi sitter og skravler om løst og fast, og kommer inn på temaet digitalisering. Jeg spør hvordan dette merkes i Hallingdal, og om kundene har noen fellestrekk. 

Kundene sitt bruksmønster og kjøpsatferd har endret seg, noe som fører til at bedriftene må markedsføre seg på en helt ny måte. Hvor hallinger tidligere handlet lokalt, starter i dag 90 % av alle kjøp med et søk på internett. Om vi ikke henger med tar nasjonale og internasjonale aktører over. Dette gjør det vanskelig å drive lokal næring. Men her i Hallingdal har vi et stort potensial i den lokale markedsføringen som også kan spisses og målrettes mot turismen. Flere av bygdene i området lever av det sesongbaserte arbeidet som er et resultat av reiselivet. For disse vil en god markedsstrategi være avgjørende for gode resultater. 

Dagens teknologi kan være skremmende

Han forteller at det er nettopp dette vi i Hensikt kan hjelpe bedrifter med. Dagens teknologi fremstår for mange som både komplisert og skremmende, men egentlig burde den gjøre  hverdagen til enhver bedrift enklere.

“Den minste butikken på hjørnet kan nå ut til hele verden på internett, om det er det som er målet.”

Vi hjelper alle bedrifter, uansett størrelse, å nå deres mål gjennom utformelse av strategi og kreativitet, teknisk gjennomføring og rådgivning.  

Logoen reflekterer menneskene og unikheten

Avslutningsvis handler mye av praten om Hallingdal. Vi har begge kjennskap til området og har mye felles å prate om. Han som lokal har masse kunnskap, og jeg spør derfor hva han liker best med Hallingdal. Han lener seg tilbake og tenker seg om et øyeblikk. 

“I Kreator var jeg med og utforme den nye logoen til Hallingdal. Det var en lang prosess hvor vi utforsket hva som var unikt med Hallingdal. Det vi kom frem til var at det er så stor variasjon i menneskene som bor her - og det var nettopp det vi prøvde å gjenskape i logoen. Variasjonen i fagområder, yrker og mennesker som både turismen og samfunnet selv har skapt, er unikt. Sesongarbeidere, fastboende og hyggelige reisende former Hallingdal - og det er nettopp dette jeg elsker med området!”

Kan vi i Hensikt hjelpe deg?


Synes du Peter og Hensikt sitt arbeid høres spennende ut? Du er alltid velkommen innom kontoret på Torget 3 i Ål. Eventuelt får du tak i Peter på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller +47 902 08 440.

Skrevet den .

Lars Hordnes