Skip to main content

På toppen av søkeresultatene - også i appenes verden

Du har vel kanskje hørt at du nesten ikke kan komme nærmere brukeren og kjøpstidspunktet enn på toppen av søkeresultatene? Det stemmer vel, men hva om ditt salg faktisk ikke skjer i nettbutikken eller hjemmesiden, men heller i en app? Vi i Hensikt kan Apple Search Ads, og vil gjerne gi deg noen raske tips på veien mot å finne gullgruven i Apple-universet.  

Hva er Apple search ads?

For deg som ikke har satt deg helt inn i Apple sin versjon av Google Ads, vil vi gjerne gi deg en kort innføring i hva Apple Search Ads er. På samme måte som det er annonser på toppen av Google, er det akkurat det samme for apper i App Store. Den eneste forskjellen er at det kun vises én annonse per søk. Men om du er den heldige vil du være synlig i akkurat det øyeblikket noen søker etter din app eller tjeneste. Det høres jo fristende ut?

Apple tilbyr to ulike versjoner av Apple Search Ads, basert på hvor mye du ønsker å gjøre selv - eller som vi ville sagt det: hvor mye man tør å stole på Apple sine algoritmer. Men uansett hvilken versjon du velger vil annonsene dine se helt like ut, nemlig enten i tekst- eller bildeform med en lyseblå bakgrunn som vises både på iPhone og iPad.  

Hvorfor bør du bruke Apple search ads?

Vår erfaring tilsier at Apple Search Ads er en svært lønnsom kanal å investere noen annonsekroner i om du har en app. Er du litt skeptisk? Her er noen enkle argumenter til hvorfor du kan legge bort skepsisen: 

  • Hele 70 % av alle som besøker App Store bruker søkeresultatene til å finne apper
  • 65 % av alle nedlastinger som skjer er etter et søk i App Store
  • Apple Search Ads sin gjennomsnittlige konverteringsfrekvens er på over 50 %

Er du fortsatt ikke helt overbevist? Selv hadde vi en kunde som testet og eksperimenterte med ulike kanaler i lang tid, uten å finne den rette vekten mellom inntekt og annonsekroner.

Vi testet Apple Search Ads, og plutselig var CPC redusert med 10-gangen,samtidig som nedlastingene skjøt i været. Bedre resultater har vi ikke sett på lang tid!

 

Utnytt kanalen sitt fulle potensial

Man trenger ikke å være veldig teknisk for å få annonsene live, men for å drifte kontoen best mulig i tiden som kommer vil du trenge en del erfaring. Noen tips til deg på veien: 

  • Optimaliser kampanjestrukturen din for å gjøre det lettere å vurdere lønnsomheten, gjøre endringer og drive kontoen strategisk smart.
  • Vær bevisst på hvor du tillater å la Apple bestemme hvilke søkeord dine annonser skal kobles til. Vær derfor forsiktig med funksjonen “Search Match”.
  • Bruk de kreative innstillingene til å A/B-teste ulike variasjoner av annonser, slik at du til enhver tid jobber mot det optimale resultatet.
  • Du bør også utvikle informasjonen om appen i App Store. Er all informasjon rett? Forteller du nok om deg selv? Har du både bilder og videoer? Pass på at alt som står her er optimalisert!

Kontakt oss i Hensikt for hjelp med Apple search ads

Høres dette  spennende, men avansert ut? Selvsagt kan vi hjelpe deg med annonseringen om det er noe du ønsker. Ta kontakt med oss i dag, så kan vi møtes over en kopp kaffe og snakke om dine muligheter, utfordringer og målsettinger. 

Skrevet den .

Pia Torgersen