Utvidede tekstannonser forsvinner fra Google Ads
For få uker siden slapp Google nyheten om at utvidede tekstannonser forsvinner fra og med 1. juli 2022. Hva gjør vi nå? Hvordan forbereder du deg så godt som mulig på dette? Mange spørsmål samlet seg, også hos oss, men forhåpentligvis kan vi hjelpe deg noe nærmere løsningen.
Utvidede tekstannonser versus responsive søkeannonser
Utvidede tekstannonser har vært standardformatet i Google Ads i en årrekke. Dette er annonser hvor du selv bestemmer hva overskriften og beskrivelsene skal være, og du har full kontroll på de ulike A/B-testene som settes opp. Vi setter alltid opp to tilnærmet like versjoner av en annonse, kun med én liten forskjell hvor vi tester en hypotese. På denne måten lærer vi for hver måned, og utvikler oss i jakten på den perfekte annonsen.
Rundt 2018/2019 kom det et nytt annonseformat kalt responsive søkeannonser, forkortet til RSA. Responsive søkeannonser ser helt like ut som utvidede tekstannonser i søkeresultatet, den store forskjellen er hvordan de settes opp og styres i systemet. Ved oppsett av responsive søkeannonser har du mulighet til å legge inn hele 15 overskrifter og 4 beskrivelser, og la Google sine algoritmer gjøre jobben med å vise den mest relevante versjonen av annonsen til den rette personen.
De utvidede tekstannonsene sin død
Fra 1. juli 2022 kan du altså ikke opprette nye utvidede tekstannonser eller gjøre endringer på eksisterende annonser. Veien videre blir å opprette responsive søkeannonser, som hittil har vært lillebroren i Google sine annonsetyper. Men hva gjør du da med A/B-testing? Og hvordan kan dette påvirke resultatene?
Google sine 5 tips til overgangen til responsive søkeannonser
Google ønsker selvsagt å hjelpe oss på veien, og har kommet med 5 tips til hvordan vi bør jobbe med de responsive annonsene:
- Gjenbruk lønnsomt innhold fra de utvidede tekstannonsene, men fokuser i tillegg på annonsekvaliteten du får fra Google.
- Kontroller fanen “Anbefalinger” for å ofte få med deg hvilke anbefalinger Google foreslår å gjøre.
- Pin/fest ulike overskrifter eller beskrivelser du ønsker i bestemte posisjoner i annonsen.
- Bruk ulike annonsevarianter - jo flere beskrivelser og overskrifter, jo flere variasjoner har Google å jobbe med.
- Bruk Google Ads Editor til å gjøre endringer i stor skala.
Hvordan gjør du overgangen til responsive søkeannonser i praksis?
Vi i Hensikt er innstilt på å begynne med denne endringen så tidlig som mulig, slik at vi er godt forberedt når 1. juli 2022 inntreffer. Vi er så heldige å ha hele 9 måneder på oss til å teste, optimalisere og lære masse før de utvidede tekstannonsene forsvinner, og den tiden skal vi bruke godt. Det samme anbefaler vi deg å gjøre, og våre råd som vi selv skal følge er:
- Begynn allerede nå med å implementere responsive søkeannonser i alle annonsegrupper, sammen med de utvidede tekstannonsene. På denne måten kan du sammenligne resultatene og bli enda litt klokere!
- Test å feste de ulike overskriftene og beskrivelsene i de responsive annonsene, slik at du får vurdert om det er bedre enn å la Google sine algoritmer løpe fritt.
- Så fort du har nok data bør du endre de dårligste annonsevariasjonene i begge annonsetypene. Vi må ikke glemme å fortsette å teste, selv om Google nå skal gjøre mye av jobben.
- Som Google sier, se på siden “Anbefalinger”, men ikke ta alt for god fisk. Vi mennesker tenker mer logisk enn en datamaskin gjør (heldigvis)!
- Ikke vær redd for å teste, du lærer uansett hvilken vei det går. Ved å teste tingene som ikke fungerer like godt har du unngått en negativ endring i hele kontoen.
Kontakt Hensikt for noen gode råd eller bistand
Vi synes alltid det er spennende med endringer som utfordrer våre rutiner og måte å jobbe på. De neste ni månedene byr på mange spennende problemstillinger og caser, og vi skal selvsagt dele de med dere på veien.
Trenger du hjelp til å se løsningen i din konto, og eventuelt eksperthjelp til å sette opp de nye annonsene? Ikke nøl med å ta kontakt, vi ønsker alltid å dele av vår kunnskap.