
Vår erfaring med Performance Max
I løpet av sommeren ble Smart Shopping og lokale kampanjer erstattet med den nye kampanjetypen Performance Max. Hva er konsekvensen av dette? Hvilke erfaringer har vi med den nye kampanjetypen? Etter å ha testet Performance Max i noen måneder har vi gjort oss opp noen meninger og ønsker å dele våre erfaringer så langt.
Først og fremst - hva er Performance Max?
Performance max er en målbasert kampanjetype som gir deg muligheten til å være synlig på alle Google Ads sine flater i én og samme kampanje. Dette er en automatisert kampanjetype som bygges omkring det målet du har satt for kampanjen, enten det er butikkbesøk, kjøp eller for eksempel leads.
Ved å legge inn ulike innholdselementer i Performance Max kampanjen vil du være synlig i:
- Søkenettverket
- Displaynettverket
- Google Discover
- YouTube
- Google Maps
- Gmail
Google lanserte Performance Max allerede i 2021, og frem til sommeren 2022 har vi hatt muligheten til å kunne kjøre denne kampanjetypen kombinert med andre - som blant annet Smart Shopping og lokale kampanjer. Google sitt formål med den nye kampanjetypen er at annonsene vil bli synlig i flere nettverk og det vil føre til større rekkevidde. Dette vil øke sjansen for høyere trafikk til nettsiden, som potensielt kan føre til høyere konverteringsverdi for kundene.
Hva med Smart Shopping og lokale kampanjer?
Først og fremst, Smart Shopping var en kampanjetype som var kombinert med standard Shopping kampanjer og standard remarketing kampanjer i Displaynettverket. Her brukte Googles maskinlæring produktfeeden din til å opprette og vise ulike annonser på forskjellige flater i Google Ads. Lokale kampanjer var en kampanjetype som skulle bidra til at du nådde forretningsmålene dine utenfor internett. Formålet med denne kampanjetypen var å gi potensielle kunder informasjonen de trengte når de skulle avgjøre hvordan og når de skulle besøke butikken din.
Uavhengig om du valgte å oppgradere disse kampanjene selv eller om du lot det nylig skje automatisk, så kan du ikke lenger opprette ny Smart Shopping-kampanje eller lokale kampanjer. Du kan ikke aktivere kampanjene på nytt eller endre på de, men du vil fortsatt ha tilgang til de historiske dataene.
Så hvordan fungerer egentlig Performance Max?
Vi har nå testet denne kampanjetypen helt siden mai og gjort oss opp noen meninger. Vår erfaring så langt er at Google lærer seg dine kunders atferd og viser annonser til de som har høyest sjanse for å konvertere. Dette har resultert i at mange av våre kunder har fått svært gode resultater når det kommer til kostnad per konvertering. Vi tror årsaken til dette er fordi vi når bredere med å ha alt under samme kampanje, samtidig som vi får bedre utbytte av Googles automatisering ved å få samlet mer data. Dermed blir sannsynligheten for at Google viser annonsene dine til de som har høyest sjanse for å konvertere større.
Det vi synes er ekstra spennende med Performance Max er at denne kampanjetypen ikke bare er for nettbutikker. Du vil få utbytte av denne kampanjetypen uavhengig om målet er at du ønsker henvendelser, prisforespørsler, butikkbesøk eller for eksempel leads. Eneste kriteriet er at du må ha et konkret mål som kan måles - slik at Google vet når du oppnår en konvertering og har noe å optimalisere etter.
Les mer om hvordan konverteringssporing fungerer her.
Hvordan optimalisere Performance Max?
For at vi skal få fullt utbytte av den nye kampanjetypen så er det viktig å fylle inn alle innholdselementer. Altså ulike tekster, bilder og video - dette vil Google sette sammen ut i fra hvilket nettverk annonsen vises i, samtidig som Google vil ta en vurdering på hva som gir best resultat av de ulike elementene. Fra disse resultatene vil det være avgjørende å kontinuerlig optimalisere kampanjene med nye innholdselementer.
Det er også viktig å huske at en stor andel av nettrafikken er mobilbrukere, dette er tilfellet for veldig mange av våre kunder. Derfor er det viktig å rette innholdet også mot disse brukerne. Dette gjelder for både bilder og videoer, test gjerne hvor godt en vertikal video gjør det kontra en horisontal. Hvis vi ikke legger til en video når vi opprette kampanjen vil Google automatisk opprette dette for oss, basert på bildene og tekstene vi har lagt inn i annonsen. Dette er ikke optimalt på bakgrunn av at kvaliteten på innholdet blir dårlig, det vil se hjemmemekka og “billig” ut.
Vår konklusjon
Vår konklusjon rundt Performance Max er at så lenge den er satt opp riktig, og vi utnytter alle muligheter den nye kampanjen har å tilby, så vil den kunne gi en mer lønnsom annonsering. Det er denne kampanjetypen som scorer best på kostnad per konvertering for de fleste av våre kunder - og det er vel ikke noe som er bedre enn det?
Kontakt Hensikt for gode råd eller bistand
Vi synes alltid det er spennende med endringer som utfordrer våre rutiner og måte å jobbe på. Trenger du hjelp til å se løsninger i din konto, eller eventuelt eksperthjelp til å sette opp den nye kampanjetypen? Ikke nøl med å ta kontakt, vi ønsker alltid å dele vår kunnskap.
