For svært mange bedrifter - både innen B2C og B2B - er det svært lukrativt å få vist nettsiden blant de øverste organiske resultatene på Google. Da oppnår du like god, og ofte bedre, resultater enn hvis du betaler deg til synlighet på Google med Google Ads. Å optimalisere nettsiden mot å treffe på denne organiske, gratis trafikken kalles søkemotoroptimalisering (SEO).
Det finnes mange SEO-verktøy, både gratis og betalt, som kan si noe om hvordan nettsiden din gjør det på Google. Det vil si at du kan se hva folk søker på når de ser nettsiden din på Google, hvilke sider som rangerer på hvilke posisjoner, og hvor mange som både ser og klikker på lenker fra Google til nettsiden din.
Google Search Console er et gratis verktøy direkte fra Google som lar deg ganske enkelt registrere deg for å se dette for nettsiden din, i tillegg til mye annen informasjon som er relevant når det kommer til hvordan nettsiden gjør det på Google.
Kom i gang med Search Console her: https://search.google.com/search-console/about
Konkrete oppgaver man kan løse med denne rapporten:
Rapport: Søkeresultater / Ytelse
Se hvordan sider på nettstedet presterer på Google organisk, og hvilke søkeord disse treffer på. Her kan du se hvilken gjennomsnittlig plassering i søkeresultatet nettsiden din har, og hva den gjennomsnittlig klikkfrekvensen er (CTR). Det som er interessant med denne rapporten, er at du kan analysere enten rangering på søkeord eller sider først og fremst, men ved bruk av filtre kan du se hvilke søkeord som rangerer på hvilke sider, eller omvendt. Bruk tidslinjen og datovalg til å følge utviklingen på et eller flere søkeord over tid, eller en eller flere sider.
Her kan du også se hvordan nettsiden har prestert på Google i ulike land eller enheter. Vær obs på at en nettside kan rangere ulikt på det samme søkeordet basert på enhet - her kan for eksempel hvor raskt eller mobilvennlig nettstedet er påvirke rangeringen din på mobil.
Her har du også mulighet til å velge ulike ‘Søketyper’. Tabellen viser i utgangspunktet rangeringen på de klassiske Google-søkene, men du kan også se hvordan innhold på nettsiden rangerer på bildesøk, videosøk, eller i såkalt nyhetsutdrag.
Bli bedre kjent med denne rapporten ved å se om det er forespørsler (søketermer) som har høyt antall visninger, men hvor nettsiden har lav rangering. Dersom disse søketermene er relevante for din bedrift, kan du først klikke på det relevante søkeordet – det lager et filter hvor du kan se mer data kun for dette søkeordet. Gå deretter til ‘sider’ for å se hvilke nettsider som rangerer på søkeordet. Er det noe du kan tilpasse på den siden for å rangere enda bedre?
Du kan også gjøre dette i motsatt rekkefølge - se på ‘Sider’-rapporten, og klikk på en viktig side på nettsiden din, som f.eks. siden til et produkt du selger mye av, eller en viktig kategoriside. Gå deretter til ‘forespørsler’ for å se hvilke søketermer som har utløst visninger av denne siden på Google. Finner du interessante søketermer der med lav rangering, så kan det være aktuelt å se om man kan forsterke signalene på disse søkene på den aktuelle siden. Kan man legge til en seksjon, fremheve noe spesifikt i en egen seksjon, eller annet?
Rapport: Dekning
404-sider er såkalte “feilsider” - og det skjer når serveren for nettsiden ikke finner adressen brukeren leter etter. Disse kan være vanskelige å oppdage, men de dukker ofte opp som “tabber” man ikke tenker over når man gjør endringer på nettsiden. Dette er de typiske “beklager, siden du leter etter finnes ikke”-sidene, og de lages som regel av at man har endret eller slettet sider på nettsiden.
I oversikten over ‘Feil’ ser du når Google har mottatt signaler om at en side er sendt inn til Google, så det ser ut som at siden skal eksistere, men denne siden gir en 404-feil. Se feilen ‘Innsendt nettadresse som ikke er funnet (404). Klikk deg inn på siden for å se hvilke sider dette gjelder. Navigerer du til fanen ‘Utelatt’, så kan du også se en oversikt over 404-feil under kategorien ‘Ikke funnet (404)’. Forskjellen mellom disse feilene er at Google regner med at sidene i den sistnevnte rapporten skal eller burde være 404-sider. Derfor er det anbefalt å gå igjennom begge disse rapportene for å se om det er sider som gir 404-feil, men som ikke burde gjøre det. Her ser du hvilke dato nettadressen sist ble gjennomsøkt, og man kan også klikke seg rett inn på siden fra disse rapportene.
Rapport: Kjernestatistikk for nett
Et sett med nye rangeringsfaktorer trer i kraft i mai 2021, og disse beregningene kalles Core Web Vitals - les mer om Core Web Vitals i denne innføringen.
I denne oversikten vil du se at det er to tidslinjer for henholdsvis mobil og datamaskin. Google har forskjellige crawlere (roboter som søker gjennom nettsider) for forskjellige enheter, og derfor skiller de mellom utslag på disse beregningene på mobil og datamaskin.
Det er verdt å sjekke begge, men fokuser først og fremst på mobil-rapporten. Andelen mobiltrafikk øker mer og mer, og det er derfor denne versjonen av nettsiden flest brukere stort sett vil se, og Google har byttet til “mobil-først”-indeksering, som betyr at det er primært mobilversjonen av nettsiden din de bruker for å avgjøre synligheten din på Google.
Fra dette vinduet vil du se hvilket utslag på Core Web Vitals nettsiden har over tid - klikk på ‘Åpne rapporten’ for å se mer detaljer om dette.
Her er beregningene delt opp i ulike kategorier: ‘dårlig’, ‘Må forbedres’ og ‘God’, og de ulike beregningene vises radvis i ‘Detaljer’-oversikten. Fra oversikten i ‘Detaljer’ kan man videre klikke seg inn på de ulike problemene. For eksempel kan man klikke seg inn på linjen over sider som har ‘Dårlig’ kategori for Core Web Vitals-beregningen ‘Largest Contentful Paint (LCP)’.
Fra denne oversikten vil du se at sidene er gruppert ytterligere, med hva Search Console kaller ‘Lignende nettadresser’. Her prøver Google å gruppere sider som bruker de samme elementene. Ofte vil man finne f.eks. produktsider gruppert sammen, eller bloggsider gruppert sammen - altså gjerne sider som bygger på samme mal, men det kan også være felleskomponenter eller unike komponenter, som kan skape litt mer variasjon innad i gruppene. Tanken er uansett at man skal kunne se på et lite utdrag av disse sidene, og fikse det bakenforliggende problemet for et større sett sider, slik at man ikke fikser problemene enkeltvis på hver enkelt side. Vær obs på at man kun får sett 20 URLer innad i én gruppe.
Et praktisk case her er å vurdere hvor stort problem nettsiden har med Core Web Vitals-beregningene per i dag, og på bakgrunn av dette kan man vurdere hvor sannsynlig det er at man kan bli straffet med dårligere rangeringer når disse offisielt trer i kraft i mai 2021. Finner man vesentlige problemer kan man identifisere hvilke sider dette gjelder, og enten gjennomføre eller bestille en Core Web Vitals-rapport, og deretter få en webutvikler til å fikse de tekniske utfordringene.
Rapport: Mobil brukervennlighet
Rapport: Sikkerhet og manuelle handlinger
Rapport: Forbedringer-rapporter
Rapport: Linker
Innstillinger -> Adresseendring
Vi har mange eksperter som kan hjelpe deg med å gjøre SEO-arbeidet oversiktlig. Har du noen spørsmål, eller ønsker du å komme i gang med SEO? Ta kontakt med oss her.
E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo