Den digitale ordboken
A
En plattform som leverer annonser til folks nettlesere eller apper og som rapporterer om ytelse.
Et Facebook-verktøy der du kan opprette og administrere Facebook-annonser.
Goodle AdWords er Googles betalte annonseprogram. Via Adwords kan man sette opp annonser på Google, YouTube og andre Google-eide sider eller nettverk.
En trading desk som håndterer programmatiske kjøp for mediebyråer
Forkortelse for application programming interface. API-er standariserer utveksling av informasjon mellom systemer. API-er har for mange som hensikt å forenkle integrasjoner gjennom at utvekslingen er dokumentert og integrasjonen er gjenbrukbar for flere interessenter. API-er kan være lukkede eller åpne, helt ettersom hvilket formål de har og hva bedriften ønsker å benytte dem til.
B
Bildeannonser plassert på nettsteder.
Et lite gjennomsiktig bilde plassert på et nettsted eller i en e-post som sporer brukeradferd, for eksempel en IP-adresse og tid brukt på en nettside.
Bing Ads Editor er et gratis program for administrering av Bing Ads-annonsekampanjer.
Forkortelse for weblogg. Blogger er delvis journaler og delvis nettsteder.
Omhandler varemerkers annonser som blir eksponert i kontekst med upassende innhold og håndteringen av dette.
C
Data som sendes fra et nettsted og lagres i en brukers nettleser som sporer nettleseradferd og lagrer informasjon, for eksempel brukerinformasjon for innloggingsskjemaer. Dette er en måte å samle informasjon om besøkende for å kunne eksponere dem for annonser senere.
Lar nettstedseiere gjøre tekst- og bildeendringer på sine nettsider uten programmeringskunnskaper.
En målgruppe som man kan opprette på Facebook ut fra av informasjon om eksisterende kunder eller personer som har vist interesse for bedriftens nettside eller Facebook-innhold.
D
Et system for håndtering av data, som for eksempel informasjonskapsler. Denne type administrasjonsplattform brukes av byråer, medier og annonsører, og bidrar til å håndtere førstepartsdata og integrere det med tredjepartsdata for å knytte brukerinformasjon og aktivitet sammen og optimalisere annonsekjøp.
Et system som gjør det mulig for annonsører og byråer å kjøpe og administrere annonser via flere plattformer gjennom ett grensesnitt.
Nettadressen som vises sammen med annonsene dine. Denne nettadressen kan variere fra destinasjonsadressen, men må bruke det samme rotdomenet.
E
En funksjon som er spesifikk for Google AdWords. Når du velger å utnytte denne budgivningen, gir du AdWords muligheten til å justere budgivning for å øke konverteringene. Det fungerer som en hybrid mellom CPC og CPA-budgivning, om enn fortsatt tyngre mot kostnad per klikk (CPC).
F
URL til nettsiden du sender trafikken fra annonsene dine til. Dette kan være annerledes enn visningsadressen, men man må bruke det samme rotdomenet.
Et sted på internett der folk kan stille spørsmål og diskutere emner.
G
Geografisk målretting. Med geografisk målretting kan annonsører angi hvilke områder de vil nå potensielle kunder.
Google AdWords er Googles betalte annonseprogram. Via Adwords kan man sette opp annonser på Google, YouTube og andre Google-eide sider eller nettverk.
H
Appliseres med symbolet #. Brukes på sosiale medier (primært Instagram og Twitter), som en måte å gruppere tweets eller bilder etter kategori eller setning. '#' er plassert rett foran teksten.
Tekst som ofte er blå og understreket. Vanligvis kun kalt "lenker". Lar deg navigere til andre sider på nettet med et enkelt klikk.
I
Data som sendes fra et nettsted og lagres i en brukers nettleser som sporer nettleseradferd og lagrer informasjon, for eksempel brukerinformasjon for innloggingsskjemaer. Dette er en måte å samle informasjon om besøkende for å kunne eksponere dem for annonser senere.
K
L
Ut fra egne kundelister (se Custom audience), pixel-data, app-data eller de som følger Facebook-siden din kan man finne profiler på Facebook som ligner på kundene eller besøkende du har i dag. Dette øker sannsynligheten for at akkurat disse profilene er interessert i ditt produkt.
M
Meta tags gir deg mulighet til å markere viktige søkeord på relatert til nettstedet ditt som kan forbedre nettstedets plassering i søkemotorer.
Brukes i forbindelse med nettsider. En nettside må kunne minimeres i størrelse for å vises på en mobilenhet, samtidig som at den fortsatt er funksjonell og brukervennlig.
Å forme online markedsføringskampanjer for å tiltrekke seg bestemte potensielle kunder.
N
O
P
En prismodell hvor man betaler per klikk inn til nettside eller lignende fremfor per visning.
Et Facebook-verktøy. Power Editor lar deg lage mange Facebook-annonser samtidig og ha nøyaktig kontroll over annonsene dine. Med Power Editor kan du redigere, duplisere og administrere flere annonser.
Den laveste prisen en selger vil akseptere for visninger.
Når medier kan kontrollere hvilke annonsører som kjøper av annonselagret deres og forhindre videresalg av deres visninger.
Meldinger som dukker opp på mobilenheter, som kommer fra en bestemt app eller server.
Q
R
Kjøp og salg av annonsevisninger gjennom ad exchanges og annonseplattformer. Prisen bestemmes av etterspørsel i sanntid. Budgivning i sanntid skjer innen millisekunder - en person besøker et nettsted og deres informasjon blir gitt til en annonseplattform hvor en auksjon for den visningen oppstår.
Automatisk justering av annonsens størrelse, utseende og format slik at den passer på omtrent alle tilgjengelige annonseplasser.
Webannonser eller sider som er mer animerte og/eller interaktive enn statiske bannere eller sider.