Betalt søk

Betalt søk

Hva er egentlig betalt søk? Og hvorfor bør man være til stede der? Vi i Hensikt har mange års ekspertkompetanse innenfor fagområdet betalt søk, og vil gjerne hjelpe deg med å svare på de spørsmålene du måtte ha. Les videre og ta kontakt med oss om du har spørsmål!

Hva er betalt søk?

Betalt søk er kort fortalt annonsering i en av våre mange søkemotorer. Og om du er usikker på hva en søkemotor er kan vi fortelle deg at du mest sannsynlig bruker det hver dag. En søkemotor er f.eks. Google og Bing. På engelsk kalles annonsering i betalt søk for Search Engine Marketing, som blir forkortet med SEM.  

En av de største fordelene med betalt søk er at man kun betaler per klikk på annonsen, og ikke antall ganger annonsen blir vist. En slik annonsemodell kalles cost per click, forkortet CPC. Ofte kan det også omtales som pay per click, forkortet som PPC. Dette betyr altså at du kun betaler for de som søker etter dine tjenester eller produkter og som viser en interesse. Dette er både genialt og lønnsomt!

Kanaler innenfor betalt søk

Vi i Hensikt jobber fortrinnsvis med 3 kanaler innenfor betalt søk, Google Ads, Microsoft Advertising og Apple Search Ads. Men hva er forskjellene?

Google Ads

Google Ads er Google sitt annonsesystem, som tidligere ble kalt Google AdWords.  Dette er betalte treff som kommer opp i resultatsiden på Google. Om du søker “briller” vil mest sannsynlig de fire første treffene være annonser, sammen med bildene som vises på høyre side eller ovenfor. Gjennomsnittlig Googler vi noe hele 10 ganger per dag, så sannsynligheten for at noen vil finne din vare eller tjeneste er enorm! 

Microsoft Advertising

Microsoft Advertising, eller Bing Ads som det tidligere het, er annonsering på søkemotoren til Microsoft, som kalles Bing. Denne kanalen følger de samme prinsippene som Google Ads, men den største forskjellen er søkevolumet. Det er noen færre som bruker Bing som søkemotor, men til gjengjeld er det også færre annonsører der. Så du får flere klikk per brukte annonsekrone, og du har større sannsynlighet for å kapre den gjeve førsteplassen.

Apple Search Ads

På samme måte som det er annonser på toppen av Google og Bing, er det akkurat det samme for apper i App Store. Den eneste forskjellen er at det kun vises én annonse per søk. Men om du er den heldige vil du være synlig i akkurat det øyeblikket noen søker etter din app eller tjeneste. Med Apple Search Ads kommer du så nær kjøpsøyeblikket som mulig, noe som er helt unikt i app-verden. I tillegg er det svært få annonsører her enda, så konkurransen er heller ikke stor her. Dette er både en lønnsom og effektiv kanal!

Kan vi i Hensikt hjelpe deg?

Høres betalt søk  spennende ut? Vi hjelper deg selvsagt med annonseringen eller noen gode råd om du ønsker det. Ta kontakt med oss i dag, så kan vi møtes over en kopp kaffe og snakke om dine muligheter, utfordringer og målsettinger. 

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Google Partner