Å annonsere i Google er både lønnsomt, effektivt og kostnadsbesparende sammenlignet med mange andre kanaler. Men er du godt nok rustet for å begi deg ut i den digitale verden på egenhånd? Det er spennende om du tør å prøve selv, men ta deg i det minste tid til å lese noen tips og råd på veien!
Google Ads er Google sitt annonsesystem, som tidligere ble kalt Google AdWords. Så er du litt forvirret av navneendringen, kan vi betrygge deg med at Google Ads er akkurat det samme som det Google AdWords en gang var. Det vil altså si at hvem som helst kan lage seg en konto, by på et søkeord og få vist sin annonse i Google.
Google Ads er betalte treff som kommer opp i resultatsiden på Google. Om du søker “briller” vil mest sannsynlig de fire første treffene vært annonser, sammen med bildene som vises på høyre side. På denne måten vil du være veldig synlig hver gang noen søker etter det du tilbyr!
Å nå nye kunder på nett kan være vanskelig, men det du som annonsør kan være sikker på er at vi googler omtrent alt. Over 90 % av befolkningen mellom 16-79 år bruker internett hver eneste dag. Aner du hvor mange Google-søk det tilsvarer? Hele 50 millioner søk per døgn! Det betyr at både du, jeg og alle andre googler gjennomsnittlig 10 ganger hver eneste dag. Da er det kanskje litt lettere å forstå hvorfor synlighet på Google er viktig.
Fordeler med Google Ads:
Med så mange søk hver eneste dag på Google, er sannsynligheten stor for at noen har søkt etter deg eller din bedrift. Enda større er sannsynlighet er det for at noen har søkt etter akkurat det du tilbyr. Med Google Ads vil du kunne skinne på førstesiden på Google kun få minutter etter at alt er lastet opp!
Når man jobber med synlighet i Google kan det være lett å blande fagbegrep og misforstå fagområder. Vi skjønner at det kan være vanskelig å forstå hva som er forskjellen mellom SEO og Google Ads, for egentlig handler det om akkurat det samme - nemlig å være så høyt oppe i søkeresultatene som mulig.
Men det er én vesentlig forskjell mellom disse fagområdene, nemlig at SEO, eller søkemotoroptimalisering som det også kalles, omhandler gratis trafikk. Dette er fortjente plasseringer du får i Google helt gratis basert på hvor relevant du er for brukeren. Mens Google Ads er plasseringer du får på ulike søkeord basert på din relevans i kombinasjon med hvor mye du er villig til å betale for plasseringen. Hørtes SEO spennende ut? Les mer her (lenke)!
Ofte får vi spørsmålet “hvor mye koster det egentlig å annonsere i Google Ads?”. Det er nærmest et umulig spørsmål å svare på, fordi det avhenger veldig av hvilken bransje du jobber innenfor. I noen bransjer kan et klikk på en annonse koste opp mot 1000 kr, mens det vanlige nivået ligger mellom 5-50 kr.
Men uansett hvilken bransje du jobber i, er det noen faktorer som avgjør hvor mye du må betale per klikk. Om man innfrir disse faktorene kan man slippe å betale så mye som det faktiske budet. De tre viktigste tingene du bør vurdere er:
Vi i Hensikt hjelper deg gjerne med annonseringen i Google Ads. Om du tenker at Google Ads er noe du skal klare på egenhånd, vil vi anbefale å gå på kurs for å få en litt større oversikt over fagområdet og mulighetene du har før du setter i gang. Ta kontakt for å høre om vi har noen planlagte kurs, eller om det er aktuelt å skreddersy et kurs til din bedrift!
Har du noen spørsmål, eller trenger ekspertøyne til å ta en titt på Google Ads-kontoen? Ikke nøl med å ta kontakt med oss!
E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo