Programmatisk annonsering
Har du vurdert programmatisk annonsering, men synes kanskje det virker litt komplisert eller vanskelig? Les mer her for å få oppklaringer, større forståelse av hva det er, hvilke fordeler det gir og hvilke muligheter du har!
Hva er Programmatisk/Programmatic?
Programmatiske annonsekjøp er en automatisert og kostnadseffektiv måte å kjøpe digitale annonser på de aller fleste nettsteder. Publisistene tilgjengeliggjør sitt varelager slik at vi som annonsører kan by på disse via en børs eller direkte gjennom avtaler man gjør med publisistene. Ved å kjøpe på åpen børs kan annonsen havne på alle nettsider som brukerne dine beveger seg på. Derfor har vi bygget egne Whitelister med trygge nettsider som som gjør at annonsene kun vil vises på godkjente sider.
Det er også mulig å inngå private avtaler med mediene. Dette kan ha fordeler med tanke på pris og prioritering over andre. Denne typen avtaler har vi allerede på plass. Kjøpene gjøres basert på målgruppen du ønsker å nå og skjer i sanntid. Målgruppen kan være satt sammen av geografi, demografi, interesser, utdanning og erfaring. I tillegg kan vi plassere innholdet kun i en ønsket kontekst, noe som øker relevansen til innholdet kraftig. Ved å ekskludere de man ikke ønsker å treffe, gir det automatisk mediebudsjettet vesentlig mer effekt. Det er svært få medier i Norge nå som ikke tilbyr sitt varelager programmatisk.
For hver kampanje må man lage en tilpasset kampanjestrategi som skal sikre at budskapet spres i målgruppen.
5 gode grunner til å investere i programmatiske kjøp?
- De største mediene i Norge: Gjennom programmatiske kjøp får du tilgang til å annonsere på de største mediene i Norge, men også mange fler. Valget er ditt!
- Nå riktige mennesker på riktig sted: Programmatiske kjøp gjør det mulig å nå spesifikke målgrupper gjennom førstepartsdata, dealer fra medier, leverandører av tredjepartsdata og kontekstuelle plasseringer.
- Kontrollert, optimalisert og kostnadseffektivt: Programmatiske kjøp gir oss større kontroll og objektivitet over hvilke medier og plasseringer vi kjøper. Vi optimalisere kampanjen mens den er live. Med dette velger vi alltid de beste og mest kostnadseffektive nettstedene, formatene og målgruppene.
- Frekvenskontroll: Vi setter egendefinerte regler for å styre frekvensen på hvor mange ganger en bruker skal bli eksponert for annonsene dine. Dette gjør annonsene smarte og ikke irriterende.
- Store innholdsmuligheter: Det finnes flere måter å formidle budskapet ditt gjennom programmatiske kjøp: Bannere, native, videoer, rotatorer med egendefinerte regler, rich media mfl.
Hvordan kan du bruke programmatiske kjøp?
Gjennom programmatiske kjøp har vi også kontroll over antallet eksponeringer hver bruker får, siden man har en direkte oppkobling mot mediene gjennom en felles kjøpsplattform. Dette betyr at man slipper å kaste bort penger på å vise samme annonse for mange ganger til en enkelt bruker. Dette tillater også “historiefortelling” ved å ha en serie av budskap rettet mot dem som har gjort en handling som tilsier at de er interessert. Med dette kan vi gi forskjellige budskap til ulike mennesker i forskjellige deler av kjøpstrakten. Og vi vil måle og optimalisere budskapene for å sikre at annonsebudsjettet brukes så effektivt som mulig.
Ved en felles plattform for alle mediene åpner vi også opp for store innholdsmuligheter.
Med dette optimaliserer vi alle kampanjer underveis slik at vi alltid prøver nye ting for å lære den beste strategien. Prøving og feiling er antakeligvis en av de største årsaken til at dette er en så effektiv kanal som stadig flere benytter seg av. Man kan fordele budsjetter på mikrokampanjer, og allokere budsjetter til de målgruppene eller mediene som leverer beste fortløpende. Ved å ikke handle direkte, binder man seg heller ikke til å bruke budsjettene på ett spesifikt medie og kan flytte ressursene dit man ser ønsket effekt. Dette tillater også at man kan annonsere over lengre perioder, vesentlig smartere.
Trenger du hjelp med programmatisk annonsering?
Synes du at programmatiske kjøp virker interessant og ønsker noen å sparre med for å være sikker på at du får mest mulig ut av ditt markedsbudsjett? For oss i Hensikt er det viktig at våre kunder har størst mulig kompetanse, og derfor holder vi kurs for mange av våre kunder, enten spesialtilpasset en til en, eller i større grupper. Dette gjør at kundene våre forstår hvordan vi jobber og på den måten utfordrer oss til å stadig utvikle vår kompetanse. Denne måten å jobbe med kundene på sikrer at alle får mest mulig ut av det kompetansemiljøet vi har bygget på tvers av alle fagdisipliner i det som kalles digital markedsføring.
Hvis du trenger sparring, kurs, eller ønsker du rett og slett at vi skal gjøre jobben så er det bare å ta kontakt med en av våre flinke rådgivere!