Skip to main content
Facebook

Annonsering på Facebook

Hvis du ser etter en kanal hvor du både kan bygge kjennskap og selge dine produkter og tjenester, så er Facebook en spennende kanal for markedsføring. Facebook har i flere år vært en av de aller største plattformene for annonsering, og har på mange måter gjort annonsering til noe hvem som helst kan gjøre. For å annonsere på Facebook trenger du kun en Facebook-profil og et bankkort knyttet til din bedrift - og vipps så er du i gang. La oss gi deg noen gode råd på veien!

Hva er Facebook Business Manager? 

Facebook Business Manager er Facebook sitt annonsesystem. Her kan du kjøpe annonser på Facebook og Instagram i det samme systemet. Her kan hvem som helst opprette en konto, så lenge du har en Facebook-profil og et bankkort knyttet til din bedrift. Når det er på plass, så kan du lage annonser, velge målgrupper,  by på annonsevisninger og få vist annonsene dine på Facebook.

 Det er tre typer annonsevisninger på Facebook: 

  • I nyhetsoppdateringen på mobil
  • I nyhetsoppdateringen på datamaskin
  • På høyre side på datamaskin


Annonsene vises for dem du velger som målgruppe og her er det mange muligheter i Business Manager. Siden alle som bruker Facebook må logge seg inn, samles det data på alt vi foretar oss så lenge vi er innlogget - og derfor vet Facebook svært mye om hvem vi er og hva vi interesserer oss for. I et markedsføringsperspektiv så gir det oss veldig mange muligheter til å effektivisere utnyttelsen av markedsbudsjettene våre.

 For at du skal få mest mulig ut av Facebooks egenskaper så er det viktig at du vet mest mulig om deg selv og dine kunder. For å få en ide om hvem kundene dine er, så har du kanskje en form for kundeliste du kan lære noe fra? Eller kanskje du har en Facebookside som mange av kundene dine liker? Man har tilgang til å se en god del om disse inne på siden din. Kanskjen du har jobbet med kundene dine lenge, så du vet mye om dem? Alle disse kildene kan du bruke til å lage deg en god oversikt over hvilken alder, hvilke interesser og geografisk tilhørighet dine potensielle kunder har.

Hvorfor bør man annonsere på Facebook?

Å finne nye kunder på internett kan være vanskelig, men rundt 69 % av Norges befolkning over 18 år er daglig på Facebook. Dette gir deg muligheten til å påvirke svært mange i din målgruppe over tid. 

 På Facebook kan du nå dine kunder med bilder, tekst og video, og du velger selv hva du vil si til hvem og til hvilken tid. Hvis du ikke er så godt kjent med markedsføring i digitale kanaler kan du la Facebook sine algoritmer hjelpe deg. De vil bruke dine kunders atferd til å finne flere med samme type atferd fordi de sannsynligvis også vil kunne bli din kunde.

 Noen av fordelene ved å annonsere på Facebook:

  • Du kan velge hvem du ønsker å annonsere til, basert på geografi, demografi og interesser
  • Du har til enhver tid kontroll over alle kostnader og du har god innsikt i hva som faktisk fører til salg
  • Du får live rapporter som gjør at du til enhver tid ser hva som fungerer
  • Du kan teste ut mange forskjellige budskap samtidig
  • Du kan starte med et lite budsjett og teste deg frem til hva som fungerer for deg

 Med så mange mennesker på Facebook hver dag, så finnes helt sikkert dine kunder seg der også. Ved å ha en strukturert plan for markedsføringen mot disse, har du et godt utgangspunkt for å påvirke så mange som mulig til å vurdere deg som leverandør av nettopp dine produkter eller tjenester.

De viktigste forskjellene på fremming av poster og annonsering

To sider av samme sak? Ja, men det er noen forskjeller som det kan være greit å være klar over.

 Fremming, eller sponsing, betyr at du poster noe på Facebook-siden til bedriften, og for å nå så mange som mulig så fremmer eller sponser du innlegget. På den måten bestemmer du selv hvor mange som skal få opp ditt innlegg i sin nyhetsfeed. Hvis du legger ut innlegget uten å sponse, så vil innlegget i gjennomsnitt vises for mellom 6-12 % av dem som følger/liker siden din. Dette vil normalt bety at få mennesker får med seg det du ønsker å formidle, og derfor vil fremming være et godt alternativ til å nå ut til så mange som mulig.

 Annonsering betyr at du bruker Facebook Business Manager til å sette opp en eller flere kampanjer. Annonseringen gir deg muligheten til å sette opp mer komplekse kampanjer. Hvis du for eksempel ønsker å rette forskjellige annonser mot forskjellige målgrupper, eller flere annonser mot de samme målgruppene, for å teste hva som fungerer best, så vil dette være enklere å administrere og måle i Business Manager. 

 Oppsummert så gir annonsering bedre kontroll med budsjetter og resultater samt større fleksibilitet når det kommer til testing av hva som fungerer og ikke. Men hvis man har et enkelt budskap man vil nå ut til flest mulig med så kan fremming være det enkleste alternativet.

 Her kan du lese mer om hva vår ekspert SANYA sier om forskjellene.

Hva koster det å annonsere på Facebook?

Mange spør oss om hvor mye det koster å annonsere på Facebook.  Det er nærmest et umulig spørsmål å svare på, fordi det avhenger veldig av hvilken bransje du jobber i og i hvilken grad det er konkurranse om dine potensielle kunder. Som en tommelfingerregel kan man si at desto flere man har i sine målgrupper, desto lavere blir prisen du må betale per visning, eller kontaktprisen per potensielle kunde. Hvis man skal nå ut til en veldig spesifikk målgruppe der konkurransen om oppmerksomheten er høyere, så vil normalt kontaktprisen være høyere. Kjernen i det å budsjettere for Facebook ligger i å vite mest mulig om hvordan dine drømmekunder er. 

 Alder, kjønn og hvor kundene dine bor er et godt sted å starte for å kunne beregne størrelsen på din målgruppe. Så vil interesser kunne definere om de er potensielle kunder for dine produkter og tjenester. 

 Men uansett hvilken bransje du jobber i, er det noen faktorer som avgjør hvor mye du må betale per visning. Noen viktige faktorer du bør tenke på er:

  • Målgruppe
  • Tidsplan. For eksempel så er annonsering på Black Friday mye dyrere enn normale dager.
  • Kvaliteten på og relevansen til annonsene dine. Negative eller positive tilbakemeldinger på annonsene dine påvirker prisen.
  • Hvis du kjører flere parallelle kampanjer mot det samme publikummet så kan det øke prisen

Trenger du hjelp med annonseringen?

Synes du at Facebook er komplisert og ønsker noen å sparre med for å være sikker på at du får mest mulig ut av ditt markedsbudsjett? For oss i Hensikt er det viktig at våre kunder har størst mulig kompetanse og derfor holder vi kurs for mange av våre kunder, enten spesialtilpasset en til en, eller i større grupper. Dette gjør at kundene våre forstår hvordan vi jobber og på den måten utfordrer oss til å stadig utvikle vår kompetanse. Denne måten å jobbe med kundene på sikrer at alle får mest mulig ut av det kompetansemiljøet vi har bygget på tvers av alle fagdisipliner i det som kalles digital markedsføring.

 Hvis du trenger sparring, kurs eller noen til å gjøre den daglige optimaliseringen av din markedsføring på Facebook så er det bare å klikke her for å kontakte en av våre flinke rådgivere!