Skip to main content
Snapchat

SnapChat

Vurderer du å annonsere i Snapchat, men er litt usikker på om det er rett kanal og hvordan det gjøres? Flere er skeptiske til Snapchat som distribusjonskanal, men faktisk er over 60 % av alle Snapchatterne over 18 år! Så sannsynligheten er stor for at akkurat din målgruppe med beslutningstakeren i fokus er å finne her. La oss gi deg noen gode råd og tips på veien om du vurderer å annonsere på Snapchat!

Hva er Snapchat?

Snapchat er en type meldingstjeneste der man deler bilder og videoer - også kalt snaps, med venner. Det som skiller Snapchat fra andre meldingstjenester er at bildene og videoene kun er tilgjengelig en kort periode. Snapchat er det nest største sosiale mediet i Norge, med over 2,4 millioner daglige brukere. I følge Snapchat har appen også 3 millioner månedlige Snapbrukere i Norge.

Med så mange daglige brukere av appen, er potensialet stort for at din neste kunde befinner seg nettopp her. Som bedrift kan du annonsere på Snapchat for dine produkter eller tjenester på flere ulike måter. 

Hvorfor annonsere på Snapchat? 

Snapchat er en god plattform å benytte når man ønsker å nå de “riktige” menneskene - noe som for mange betyr det å treffe de som tar besluningen i en salgsprosess. I følge Snapchat er 61% av Snapchatterne over 18 år og er den såkalte “innkjøperen” i familien. 60% av alle de er også foreldre. Snapchatteren tjener også 7% mer enn de som ikke benytter seg av appen. Så med riktig budskap kan man treffe mange kjøpesterke personer via appen. 

Snapchat er trolig for mange en app der man når best ut til en yngre målgruppe, noe statistikken også viser. Vi kan nemlig nå 94% av Snap-brukerne i alderen 15 - 29 i Norge ukentlig. Plattformen er derfor en genial måte å nå ut til det unge publikummet på. Ikke nok med det, så når Snapchat ⅔ av alle nordmenn mellom 30-60 år ukentlig.

3 gode grunner til hvorfor du bør annonsere på Snapchat: 

  • Det er de nest største sosiale mediet i Norge, så sannsynligheten for at din neste kunde befinner seg her er enorm. 
  • Du kan tilpasse budskapet til din målgruppe på mange kreative måter. 
  • Ved å være på samme plattform som dine kunder vil det kunne bidra til en økt merkekjennskap, som du vil kunne dra nytte av i andre kanaler som for eksempel Google Ads

Vi bruker ekstremt mye tid i appen. I gjennomsnitt har vi 30 økter på Snapchat hver dag, og til sammen bruker vi i gjennomsnitt 30 minutter inne på appen hver eneste dag. 

På snapchat er vi i et annet modus enn på mange andre plattformer. Du kan derfor være mer leken med innholdet og budskapet du prøver å spre. Her er det kun kreativiteten som setter grenser! Under kommer forklaring på ulike måter å annonsere gjennom Snapchat. 

Disse produktene finner du på Snapchat: 

Filter 

Et filter er et designoverlegg som du kan legge til på snappene dine. Dette brukes mye på eksempelvis stedsnavn eller på eventer. Når du har tatt en snap, kan du “sveipe” for å sjekke hva som er tilgjengelig. 

Linse

Men kan bruke Linse for å legge til 3D-effekter, objekter, figurer og transformasjoner når du tar snapper. Snapchat-Linser for AR-opplevelser endrer både måten du ser ut på og verden rundt deg.  

Snap ads

Snap Ads er 10 sekunders annonser som vises mellom stories i Snapchat for målgruppen man velger. Man kan legge til vedlegg der bruker kan “sveipe opp” for å komme til den landingssiden annonsøren har valgt.

Story ads

Med Story ads, eller historieannonser får du muligheten til å fortelle lengre historier, vise frem hverdagen i din bedrift eller ta med brukere på et arrangement i Snapchats utforsker. Her kan det lastes opp mellom 3 og 20 videoer per gang. 

DPA 

Dynamiske annonser er en enkel måte å tilpasse annonser for kundene dine. Ved å benytte kataloger og Snap Pixel, kan vi automatisere annonseoppretting, samtidig som vi optimaliserer mot handlinger som betyr mest for bedriften din, som kjøp online.

AR-filter 

Tidligere kunne man lage enkle geofilter i Snapchat, det er erstattet med AR-filter. Enkelt og gøy å lage. AR filter lar deg bruke post-capture filter og har, en så lenge, en lav CPM, mye grunnet lite konkurranse da det foreløpig ikke er mange som har hoppet på denne nyheten.

Trenger du hjelp med annonseringen på Snapchat?

Tenker du at Snapchat kan være et interessant produkt for din bedrift? Ta kontakt med oss i Hensikt, så gir vi deg råd om hvordan du kan være synlig på Snapchat og i andre sosiale kanaler.