Vurderer du å annonsere i SnapChat, men er litt usikker på om det er rett kanal og hvordan det gjøres? Flere er skeptiske til SnapChat som distribusjonskanal, men faktisk er over 60 % av alle Snapchatterne over 18 år! Så sannsynligheten er stor for at akkurat din målgruppe med beslutningstakeren i fokus er å finne her. La oss gi deg noen gode råd og tips på veien om du vurderer å annonsere på SnapChat!
SnapChat er en type meldingstjeneste der man deler bilder og videoer - også kalt snaps, med venner. Det som skiller SnapChat fra andre meldingstjenester er at bildene og videoene kun er tilgjengelig en kort periode. SnapChat er det nest største sosiale mediet i Norge, med over 2,4 millioner daglige brukere. I følge SnapChat har appen også 3 millioner månedlige Snapbrukere i Norge.
Med så mange daglige brukere av appen, er potensialet stort for at din neste kunde befinner seg nettopp her. Som bedrift kan du annonsere på SnapChat for dine produkter eller tjenester på flere ulike måter.
Snapchat er en god plattform å benytte når man ønsker å nå de “riktige” menneskene - noe som for mange betyr det å treffe de som tar besluningen i en salgsprosess. I følge SnapChat er 61% av Snapchatterne over 18 år og er den såkalte “innkjøperen” i familien. 60% av alle de er også foreldre. Snapchatteren tjener også 7% mer enn de som ikke benytter seg av appen. Så med riktig budskap kan man treffe mange kjøpesterke personer via appen.
SnapChat er trolig for mange en app der man når best ut til en yngre målgruppe, noe statistikken også viser. Vi kan nemlig nå 94% av Snap-brukerne i alderen 15 - 29 i Norge ukentlig. Plattformen er derfor en genial måte å nå ut til det unge publikummet på. Ikke nok med det, så når SnapChat ⅔ av alle nordmenn mellom 30-60 år ukentlig.
Vi bruker ekstremt mye tid i appen. I gjennomsnitt har vi 30 økter på SnapChat hver dag, og til sammen bruker vi i gjennomsnitt 30 minutter inne på appen hver eneste dag.
På snapchat er vi i et annet modus enn på mange andre plattformer. Du kan derfor være mer leken med innholdet og budskapet du prøver å spre. Her er det kun kreativiteten som setter grenser! Under kommer forklaring på ulike måter å annonsere gjennom Snapchat.
Et filter er et designoverlegg som du kan legge til på snappene dine. Dette brukes mye på eksempelvis stedsnavn eller på eventer. Når du har tatt en snap, kan du “sveipe” for å sjekke hva som er tilgjengelig.
Men kan bruke Linse for å legge til 3D-effekter, objekter, figurer og transformasjoner når du tar snapper. Snapchat-Linser for AR-opplevelser endrer både måten du ser ut på og verden rundt deg.
Snap Ads er 10 sekunders annonser som vises mellom stories i Snapchat for målgruppen man velger. Man kan legge til vedlegg der bruker kan “sveipe opp” for å komme til den landingssiden annonsøren har valgt.
Med Story ads, eller historieannonser får du muligheten til å fortelle lengre historier, vise frem hverdagen i din bedrift eller ta med brukere på et arrangement i Snapchats utforsker. Her kan det lastes opp mellom 3 og 20 videoer per gang.
Dynamiske annonser er en enkel måte å tilpasse annonser for kundene dine. Ved å benytte kataloger og Snap Pixel, kan vi automatisere annonseoppretting, samtidig som vi optimaliserer mot handlinger som betyr mest for bedriften din, som kjøp online.
Geofilter er det samme som “Filter” beskrevet over. Med Geofilter begrenser du området filteret skal vises geografisk. Her kan man begrense det ned til at filteret kun skal vises i en bygning, på en fotballstadion eller en bydel for å nevne noe.
Tenker du at SnapChat kan være et interessant produkt for din bedrift? Ta kontakt med oss i Hensikt, så gir vi deg råd om hvordan du kan være synlig på SnapChat og i andre sosiale kanaler.
Tall som ble presentert i denne teksten er hentet fra SnapChat sin kvartalspresentasjon som ble avholdt i oktober 2019, samt oppdaterte tall fra webinar 29 april 2020. Informasjon om de ulike produktene er hentet fra SnapChat sin nettside.
E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo