YouTube
Hver måned bruker over 3 millioner nordmenn tid på YouTube. Dette gjør Youtube til en ypperlig kanal for alle annonsører som ønsker å nå ut til sin målgruppe via video eller bannere. Har du noen gang vurdert YouTube som en markedsføringskanal? La oss gi deg noen gode grunner til hvorfor du bør investere i YouTube!
Hva er YouTube?
YouTube er verdens største nettsted for opplastninger, visninger og delinger av videoklipp. Medievanene til nordmenn viser at interessen for videoklipp er stor. Da dette er en kanal hvor brukere ikke krever en profil ser vi over 3 149 000 månedlige brukere, når det kun er 1 785 000 nordmenn som har profil.
Videoklippene som i utgangspunktet ble opplastet hadde en begrensning på 10 min, dette har økt opp gjennom årene, helt til utvalgte brukere fikk muligheten til å laste opp lengre klipp. Disse brukerne er profiler med høye besøkstall som er et resultat av YouTubes store brukermasse i ulike kategorier.
Hvorfor annonsere på YouTube?
YouTube tilbyr ulike annonseformater - alt fra bannere og videoer før, under og etter visning av brukervideo. Og det er heller ingen oppstartskostnad til YouTube eller en minimumsgrense på budsjettet for å kunne annonsere. Velger du video betaler du per visning, mens for banner betaler du per klikk, fort fortalt.
Nøkkeltall du bør ha kjennskap til før du begynner å annonsere på YouTube:
- 74 % av alle nordmenn bruker YouTube daglig.
- Det er en overvekt av menn og yngre under 40 år som bruker kanalen.
- I aldersgruppen 18-29 år har 7 av 10 profil, og halvparten bruker tjenesten daglig.
Det geniale med YouTube er at det er et hav av målrettingsmuligheter. Selv velger du om du vil målrette mot geografi, demografi, innhold, spesifikke videoer, interesser, søkefraser eller andre ting. Med andre ord kan du treffe målgruppen din svært presist, sammenlignet med mange andre kanaler.
Trenger du hjelp til å annonsere på YouTube?
Tenker du at YouTube kan være en interessant kanal for din bedrift? Ta kontakt med oss i Hensikt, så gir vi deg råd om hvordan du kan være synlig på YouTube og i andre kanaler knyttet til din markedsstrategi.