Skip to main content

Hva skal vi gjøre for å fortjene besøk?

Nettside & organisk vekst

Fortjent trafikk krever en optimalisert nettside

Det finnes svært mange kanaler for markedsføring. Noen er gratis, eller det som ofte kalles fortjente kanaler, og andre må man betale for, disse kalles betalte kanaler. Felles for alle, er at det krever godt, tilpasset innhold for å lykkes. Vår erfaring er at de som har fokus på godt innhold på nettsiden og i andre fortjente kanaler lykkes best i de betalte kanalene også. 

Hvem snakker vi med?

Det aller viktigste man gjør er å lage en god plan for hvordan alle kanalene skal spille sammen, og for å gjøre det må vi først vite hvem vi skal snakke til, hvem er kundene våre? Mange har et bevisst forhold til kundegruppene sine og andre har det ikke, men hvordan vet man hvilket språk man skal bruke, hvilket bilder man skal velge og hvilken frekvens man skal påvirke med, hvis man ikke vet om det er Trine på 45 fra Alfheim eller Jonas på 26 fra Byåsen? 

En rød tråd

Nettsiden er hjertet i alt vi gjør. Hvis vi får nye produkter, hvis vi flytter, eller hvis vi har salg, så må nettsiden gjenspeile dagen i dag. Samtidig skal den røde tråden sikre at lojale kunder kjenner oss igjen og gir den tryggheten som gjorde at vi en gang i tiden ble valgt over andre leverandører. Dette betyr ikke at man skal gro fast, men at man må ta med seg de viktige tingene når man utvikler seg videre. Nytt innhold skal vise at vi endrer oss i takt med tiden, men det skal også vise eksisterende kunder at vi fortsatt bryr oss. Det aller viktigste er at vi viser at vi lever. 

En nettside blir veldig fort gammel

For å unngå det er vi avhengige av å oppdatere og skape nye ting. Vi må skrive nye historier, oppdatere nettbutikken med nye produkter, legge ut nye sosiale bevis på at nye mennesker liker oss, og gjerne produsere levende bilder som skaper følelser og engasjement hos nye og gamle kunder. Den sikreste måten å få til dette på er å legge en plan for hva som skal produseres når og, viktigst av alt, hvem skal gjøre hva. Legger vi en god plan så er sjansen for å lykkes over tid god. 

En plan 

Vi har ofte mye innsikt i det som er oss nærmest, hvem er kundene våre, når handler de, hvilke produkter søker de etter til hvilken sesong. Dette er veldig viktige faktorer som bør legges til grunn for planen. Når vi vet hva vi skal produsere når, så gjenstår bare hvem som skal gjøre hva. Mye kan vi gjøre selv, det er mange som kan skrive engasjerende saker om sin egen verden, og så er det mange flinke folk man kan bruke for å finne de vinklene og formuleringene som vi kanskje ikke klarer å se selv fordi vi er for tette på vår egen hverdag. Her gjelder det å finne en god miks av hva man skal gjøre selv og hva man skal få hjelp til. Men, det MÅ være optimalisert for søk! 

SEO - Søkemotoroptimalisering

Søkeresultatet i Google reflekterer markedet for produktet eller tjenesten det søkes etter og gir enhver bedrift en mulighet til å vise frem det de ønsker når potensielle kunder er i et aktivt søkeøyeblikk. For å vinne kampen om plasseringene så må man overbevise Google om at akkurat du er mest relevant for akkurat dette søket. Og det går ikke an å jukse, vi må fortjene plassen ved å ha engasjerende, optimalisert innhold som Google ser på som det mest relevante i verden.

Når vi har vunnet tillit hos Google og har planen klar så er vi klare til å få mest mulig ut av alle besøkene våre når vi beveger oss over i konverteringsoptimaliseringens verden.

Nettside

Det finnes svært mange kanaler for markedsføring. Noen er gratis, eller det som ofte kalles fortjente kanaler, og andre må man betale for, disse kalles betalte kanaler. Felles for alle, er at det krever godt, tilpasset innhold for å lykkes. Det aller viktigste man gjør er å lage en god plan for hvordan disse kanalene skal spille sammen. Vår erfaring er at de som har fokus på godt innhold på nettsiden og i andre fortjente kanaler lykkes best i de betalte kanalene også.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering er teknikker som gjør nettsiden din mer synlig i søkemotorene. Vi bruker søkemotorer for å tilegne oss informasjon, finne ut hvor ting ligger for navigasjon, eller finne produkter eller tjenester. 

Bedrifter med god synlighet i søkemotorene tiltrekker seg riktig målgruppe i riktig modus, og det gir kostnadseffektive salg eller henvendelser de ellers kunne gått glipp av.

"Du får mer ut av trafikken til nettsiden, betalt og gratis, når du fokuserer på gode brukeropplevelser"

Axel Andersen
Fagansvarlig SEO - Hensikt

Konverteringsoptimalisering - CRO

Konverteringsoptimalisering, eller CRO (Conversion Rate Optimization), er en metode for å gjøre nettsider mer lønnsomme. 

 

En konvertering er en handling du ønsker at dine besøkende skal utføre på nettstedet ditt, slik som kjøp av varer eller utfylte kontaktskjema. Og når du optimaliserer for konverteringer ønsker du at flere av dine besøkende skal gjøre nettopp dette.

Hensikt har de beste fagspesialistene på søkemotoroptimalisering

Ønsker du hjelp med nettside eller SEO?

Kontakt din lokale rådgiver: