Skip to main content

Konverteringsoptimalisering - CRO

Konverteringsoptimalisering, eller CRO (Conversion Rate Optimization), er en metode for å gjøre nettsider mer lønnsomme. 

En konvertering er en handling du ønsker at dine besøkende skal utføre på nettstedet ditt, slik som kjøp av varer eller utfylte kontaktskjema. Og når du optimaliserer for konverteringer ønsker du at flere av dine besøkende skal gjøre nettopp dette.

Hvorfor konverteringsoptimalisering?

Konverteringsoptimalisering er ikke noe nytt, selv om det er blitt stadig større bevissthet rundt det for nettsider de siste årene. I alle tider har vi som butikkeiere, markedsførere og selgere ønsket å få flest mulig av våre potensielle kunder til å handle hos oss.

Store digitale endringer de siste 10-15 årene

Måten vi driver butikk, markedsføring, og salgspitcher på har derimot endret seg dramatisk de siste årene. Mange bransjer lever nå utelukkende på nett, og for de aller fleste bedrifter er det her kundereisen deres starter, enten man har egen nettside eller ikke.

Dermed er det lettere å gå mer vitenskapelig og systematisk til verks for å optimalisere mot flere konverteringer. I dag har vi mulighet til å teste ulike strategier, uttrykk og budskap, samt analysere oss frem til de mest attraktive løsningene for kundene våre. 

Kampen om brukerne har dessuten blitt større, og digitale annonser annonser dyrere, så da er det best å få maksimal verdi fra hvert besøk.

CRO skaper vekst, og det er veldig lønnsomt.

En av kundene våre sa nylig: "Da vi først begynte å jobbe med konverteringsoptimalisering var det ingen vei tilbake. Skulle bare ønske vi hadde begynt tidligere!”

Topp 5 årsaker til å investere i CRO

Hvis ikke argumentet om å skape en mer lønnsom nettside var nok, ta en kikk på de 5 beste grunnene til å bruke tid og krefter på CRO-arbeid.

  1. Ved å konverteringsoptimalisere nettsidene skaper du flere salg og tjener mer penger
  2. Konverteringsoptimalisering resulterer i bedre brukervennlighet
  3. Brukervennlige løsninger gir mer gratis Google-trafikk (SEO)
  4. Skap en kultur for kontinuerlige forbedringer i bedriften din. Bruk mindre synsing og mer data i viktige avgjørelser.
  5. Konverteringsoptimaliserte nettsider gir høyere ROI på all markedsføring. Kanaler som Google Ads, Facebook, bannerannonsering og YouTube, samt tradisjonelle medier slik som avis, TV og kinoreklame blir mer effektive. Alle medier som skaper økt trafikk til din nettside vil få større effekt ved hjelp av CRO.

Er CRO og A/B-testing det samme?

A/B-testing er en teknikk for å vise to ulike utgaver av samme nettside for å finne den designen eller de funksjonene som skaper flest konverteringer. 

A/B-testing er kun én av flere teknikker

Mange tror at CRO kun handler om å lage mange A/B-tester, for deretter å la disse avgjøre hvordan nettsiden skal se ut. Men det er temmelig fjernt fra sannheten.

A/B-tester er bare én av mange verktøy som en CRO-spesialist har i beltet sitt. For effektiv konverteringsoptimalisering må man først bruke metoder for å finne forbedringspotensiale. 

Slik jobber Hensikt med CRO

Vi begynner alltid med en CRO-analyse, og denne består av input fra UX-eksperter, webanalyse via Google Analytics, Hotjar og andre undersøkelser på målgruppen din. Deretter lager vi hypoteser på hva som bør endres, og forventet effekt av dette.

Hypotesene rangeres fra mest til minst forventet effekt, med hensyn også på hvor enkelt det er å teste. Og deretter tester vi oss systematisk gjennom listen av tiltak, lærer masse, og tester enda mer. 

For mange av hypotesene er det gjerne A/B-tester som blir brukt for å finne beste løsning, men vi benytter oss også av brukerundersøkelser, heatmaps og skjermopptak fra brukere.

CRO er en kontinuerlig prosess - inkrementelle forbedringer

Akkurat som at vi aldri blir utlært finnes det alltid muligheter for å gjøre nettsider enda bedre og mer effektive. Det er kontinuerlig optimalisering som er oppskriften til suksess over tid.

I snitt er det kun 1/3 av tester som gir positive resultater. Men over tid vil da 30 tester øke lønnsomheten 10 ganger, og etter 300 tester har du økt den 100 ganger. Samtidig har du da også unngått utallige negative endringer. Slikt tjener man mye penger på!

Ønsker du bistand til CRO?

Er du klar for å gjøre nettsiden din mer lønnsom? Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., konsulent og fagansvarlig for CRO i Hensikt. Alexander har jobbet med CRO i flere år. Blant annet for milliard-bedrifter som TUI, Mesterhus, MENY og Akademiet. 

I Hensikt har vi også hjulpet mindre aktører som optiker Jacob Friis, nettbutikken Lulu Shop, frisøren The London Barber og mange flere.

CRO passer for alle - uansett størrelse

Samme hvilken størrelse bedriften din har vil solid CRO-arbeid øke effektiviteten og lønnsomheten av nettsidene deres.