Skip to main content
SEO (Søkemotoroptimalisering)

Søkemotoroptimalisering (SEO) - Gratis synlighet på Google

Søkemotoroptimalisering er teknikker som gjør nettsiden din mer synlig i søkemotorene. Vi bruker søkemotorer for å tilegne oss informasjon, finne ut hvor ting ligger for navigasjon, eller finne produkter eller tjenester. 

Bedrifter med god synlighet i søkemotorene tiltrekker seg riktig målgruppe i riktig modus, og det gir kostnadseffektive salg eller henvendelser de ellers kunne gått glipp av. 

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)? 

Søkemotoroptimalisering er tiltak man gjør med formål om å gjøre nettsider synlige i søkemotorer, slik at man får mer besøk på nettsiden av personer i målgruppen man betjener. Eksempler på tiltak er å foreta analyser av brukeratferd i søkemotorer, tilpasse tekstinnhold på nettsiden, endre URLer eller endre nettsiden teknisk for å gjøre den raskere eller bedre tilpasset mobiltelefoner, for å nevne noe. 

 Med god synlighet i søkemotorene menes det at lenker til nettsiden vises høyt på resultatsiden på for eksempel Google, som er den største søkemotoren. En nettside som ofte vises høyt på søkeresultatsidene når man søker etter ting som er relevante for markedet de betjener, vil derfor kunne sies å ha god synlighet på søk. 

 For flere år siden kunne nettsider ofte rangere høyt ved å bruke smarte, raske triks, men Google har blitt klokere siden den gang. Faktisk reflekterer søkeresultatet på Google det faktiske markedet bedre enn noen gang. Dette skjer fordi mange bedrifter har innsett verdien av SEO og investert i analyser og tiltak for å gjøre sine nettsider godt synlige. I 2020 og fremover er det viktigste SEO-tiltaket å lage bedre og mer nyttig innhold enn konkurrentene, for å gi den beste brukeropplevelsen, uansett hva som søkes etter. 

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

SEO er viktig fordi du kan vise frem produktene og tjenestene dine akkurat når folk leter etter de – uten å bruke annonsekroner. Å jobbe med SEO gir utslag i å forbedre brukervennligheten til besøkende på nettsiden din, som igjen gjør det mer sannsynlig at de kjøper nettopp ditt produkt. 

 Google har regnet seg til at en bedrift som bruker 1 krone på søkeannonser på Google, og som også vises på Google organisk (SEO) tjener 8 kr i inntekter fra denne trafikken i gjennomsnitt. Det regnestykket er et godt argument for å prøve betalt søk på Google, men regnestykket er kanskje enda mer overbevisende for å forsøke å gjøre SEO bra – da betaler man ingenting. Selv om man ikke kan regne inntekter på nettsiden, som innen mange B2B-bransjer, kan man måle antall henvendelser generert fra trafikk fra søkemotorene. Ofte er dette en av de viktigste kanaler for henvendelser bedrifter har.

Kilde: https://economicimpact.google.com/methodology/

Fordeler med SEO: 

  • Nettsiden vises gratis på Google og andre søkemotorer på relevante søk
  • Gir innsikt rundt hva folk er interessert i rundt tjenestene og produktene dine
  • SEO-tiltak vil ofte forbedre brukeropplevelsen på nettsiden, som gir en positiv effekt for alle brukere uansett hvilke kilder på nett de kommer fra
  • SEO er målbart – du kan følge utviklingen i trafikk, og hva trafikken gir deg tilbake i salg, henvendelser eller andre viktige brukerhandlinger på nettsiden

Hvordan kommer man i gang med SEO-arbeidet?

Start med en søkeordsanalyse. En slik analyse gir deg innsikten som er nødvendig for å prioritere hva man burde gjøre etterpå. En søkeordsanalyse er en liste over søkeord som er relevant for din bedrift, og den forteller deg hvor mange som søker på de forskjellige ordene, hvordan nettsiden din rangerer på disse per i dag, konkret hvilke sider som rangerer høyest på de ulike søkeordene, og gjerne også hvordan noen utvalgte konkurrenter rangerer.

 I tillegg burde du ta kontroll over, eller registrere, din bedrift sine profiler på gratisverktøyene Google min Bedrift (GMB) og Google Search Console (GSC). GMB gir deg muligheten til å tilpasse informasjonen om din bedrift slik den fremstår på Google Maps og er en registrert enhet på Google søk (informasjon her trekkes gjerne frem som en egen boks på søkeresultatet når man søker etter spesifikke bedrifter). GSC gir deg informasjon om søkeord nettsiden din rangerer på i dag, feilmeldinger på nettsiden, mulighet til å etterspørre indeksering av Google og mer. 

 Vi anbefaler å kjøpe en analysepakke som er rettet mot SEO, hvor du i tillegg får viktig innsikt i hvordan nettsiden din er rigget også for elementer som ikke har med søkeord å gjøre. Dette er for eksempel elementer som hastighet, tekniske hindre, lenker, mobiltilpasning og annet.

 I tillegg til analyser tilbyr vi rådgivning og løpende oppfølging innen SEO, tekstproduksjon, og hjelp til å strukturere arbeidet med innhold på nettsiden med en innholdsplan, som gjør det oversiktlig å jobbe med dersom dere selv ønsker å lage innholdet. Vi ønsker å gjøre kunden god på SEO, og tilbyr også tilpassede og generelle workshops og kurs på alle nivåer innen SEO.

Vil du dykke litt dypere?

Kanskje har du allerede jobbet med SEO tidligere og ønsker litt mer avanserte SEO-produkter? Vi tilbyr kartlegging og bistand til implementering av strukturerte data, avanserte tekniske analyser og en utvidet søkeordsanalyse, som gjør det enkelt å se når på året søkeord “trender”, en såkalt trendanalyse for søkeord. Denne gjør det enkelt å se når på året søkeordene blir søkt oftest på, og er godt egnet bedrifter som påvirkes av skifter i sesongene som ønsker å planlegge innholdsproduksjonen sin etter dette.

 Vi tar også på oss øvrige avanserte utfordringer innen SEO og kan skreddersy løsninger for din bedrift. Vi har blant annet konsulenter som har erfaring med å sitte in-house hos kunden, som sikrer god fremdrift, høy grad av kunnskapsdeling til kunden og ofte også input innen andre digitale områder.

Trenger du hjelp til søkemotoroptimalisering?

Hensikt er her for deg som ønsker å bare komme i gang, for deg som ønsker å lære mer, og for deg som virkelig ønsker å satse. 

 Har du noen spørsmål, eller ønsker du å komme i gang med SEO? Ta kontakt med oss her