Skip to main content

Rådene som gir best effekt på bunnlinja

Rådgivning

I mange tilfeller har bedriftene vi hjelper alle de nødvendige ressursene internt til å produsere og håndtere egen markedsføring. Men det kan likevel være greit å høre på "erfarne fjellfolk" når dere skal navigere i markedsføringsjungelen.
 

Markedsrådgivning til bedrifter i alle størrelser

De fleste ser verdien av noen å sparre med når viktige beslutninger skal tas. I større bedrifter så har man gjerne en markedsavdeling med mange ansatte og mulighetene for å sparrer med andre hver dag er stor. Men hvordan er det for en mindre bedrift hvor mange roller ofte er samlet i en person, hvem sparrer man med da?

I Hensikt tar vi denne utfordringen på alvor og tilbyr derfor rådgiving og sparring til våre kunder i hverdagen. Vi tar rollen som din utvidede markedsavdeling med spesialister på de fleste områder innen markedsføring.

Skreddersydde løsninger
Når vi jobber med rådgivning så handler det ofte om å hjelpe bedriftene å finne sine målgrupper, medieplanlegging, årshjul for innholdsproduksjon og budsjettallokering. Det viktig å ha en strukturert plan for hvordan vi skal prioritere innsatsen for maksimal effekt.

Vi har rådgivere som virkelig kan faget sitt og benytter flere verktøy for å hjelpe kundene gjennom en slik prosess steg for steg. Vi sørger for å finne den beste løsningen for deres ambisjoner og ressurser.
 

Setter planene ut i livet

Gjennomføring er forskjellen på fiasko og suksess. Det hjelper lite å ha gode planer hvis de ikke settes ut i livet. Og alt for ofte snakker vi med bedrifter som har alle de rette intensjonene, men mangler den siste veiledningen eller påminnelsen om hva neste steg skal være.

Vi setter oss inn i målene deres for å hjelpe dere med å fokusere og optimalisere markedsføringen for å oppnå disse. På den måten kan vi gå rett igang med medieplanleggingen når strategien er spikret.

Av erfaring er strukturerte planer for hva, hvordan og når forskjellige aktiviteter skal utføres nøkkelen til å lykkes. Et årshjul med aktiviteter hjelper oss til å planlegge i god tid. I tillegg må vi ha rom for uventede hendelser, positive såvel som negative, og håndtere disse situasjonene på en konstruktiv måte.
 

Den som intet våger

God planlegging og kalkulert risiko reduserer sannsynligheten for å gjøre feil, men det kan likevel skje at ikke alt går etter planen. Det beste å gjøre i slike situasjoner er å finne frem notatboka og se på det som en mulighet for å lære noe nytt.

Har vi vært smarte med investeringene har vi fremdeles mye krutt igjen i tønna for å skape et skikkelig fyrverkeri, og vi vet hva vi skal gjøre mindre av i fremtiden. Testing bør gjøres i stor skala med små og kontrollerte kampanjer for å bekrefte eller avkrefte hypoteser.

Bare ved å teste oss frem kan vi finne den neste gode ideen og vinklingen som kanskje konkurrentene dine ikke enda har tenkt på. Det kan være mye mer penger å tape enn det er penger å tjene på status quo.
 

Rapportering og evaluering

Det er viktig å ikke tro at rapportering på og evaluering av resultater er det samme. Med en sunn mengde tester i markedsføringen bør det også lages en struktur for å hente ut enkle og forståelige rapporter som viser viktige KPI-er som penger brukt, mengde eksponering mot målgruppen og ikke minst resultater.

Deretter må disse resultatene evalueres. Ikke får du har fått det komplette bildet av hva som er gjort og effekten det hadde kan du med sikkerhet vite at aktiviteten var vellykket.

For alle bedriftene vi samarbeider med lager vi dashboards som langt på vei automatiserer rapporteringen. Det gir oss mer tid til den viktigste delen, nemlig evalueringen. Med kontinuerlig rapportering kan vi også gjøre kontinuerlig evaluering.

Hva fungerer? Hva er mest effektivt? Hvor kan vi spare spenger? Hvor bør vi bruke mer? Når vi kan besvare disse spørsmålene underveis i kampanjene kan vi gjøre kritiske justeringer og får mye mer igjen for investeringen.

"Å være sparringpartner for små og store kunder er det mest givende jeg gjør i min jobb"

Christian Mevold
Rådgiver - Hensikt

Analyse og strategi

Norske annonsører står overfor store endringer i tiden som kommer. Fremover må man tilegne seg ny kompetanse for å mestre de mulighetene som finnes. Selvbetjente løsninger for kjøp på tvers av kanaler, databerikelse og innsamling av data har blitt helt avgjørende i dagens mediebilde.

Ønsker du å snakke med en av våre rådgivere?

Kontakt din lokale rådgiver: