• Hensikt har strategi i ryggmargen

Det hele starter med en strategi

Hvordan bygge en strategi?

Markedsføring er ikke alltid like lett, for hvordan skal vi vite hva vi skal si til hvem for at de skal like akkurat oss? For å få til dette må vi legge en strategi som bygger opp under vår bedrifts mål. Disse målene handler ofte om å skaffe nye kunder og å beholde de kundene man har. For å få til dette så er de fleste avhengige av å fortelle så mange som mulig om hvorfor deres produkter er viktige for folk. Så hvordan skal vi legge opp strategien for å lykkes med dette? 

 Vi har jobbet i mange år med å forbedre og videreutvikle vår versjon av Googles modell, See - Think - Do - Care. Modellen tar for seg hele økosystemet, fra egne kanaler med nettsiden i sentrum, til hvordan man skal ta vare på aktive kunder. Vi skal prøve å forklare dette nærmere i de neste avsnittene. 

SEE

For å finne veien videre må vi vite hvor vi står. Derfor starter vi med å kartlegge kundens digitale plattform. Vi analyserer nettside, tilstedeværelse i sosiale medier, synlighet i søkemotoere og annen data som er tilgjengelig. Med gode analyser på plass så går vi systematisk til verks for å avdekke hvor det største forbedringspotensialet ligger. På denne måten får vi en prioritert liste med oppgaver som må løses for å få best mulig effekt. Dette dreier seg ofte om tekniske forbedringer på nettside, mangel på godt innhold og kapasitet til å holde aktiviteten oppe i alle digitale kanaler. Når dette arbeidet er ferdig så har vi en strukturert plan for veien videre. 

THINK

Når vi har en plan for hvordan vi skal få en stødig grunnmur, så går vi over til å legge til rette for betalt annonsering. Det mest naturlige stedet å starte er å gjøre innsats for dem som viser tydelig interesse for våre produkter eller tjenester og da er søk og målrettet annonsering mot dem som har vist interesse det første vi legger til rette for.  

DO

Når nettsiden fungerer godt og vi har sørget for at de som aktivt viser interesse for våre produkter eller tjenester finner oss, så er det på tide å begynne å aktivisere dem som bør interessere seg for våre produkter og tjenester. Dette kan gjøres på mange plattformer, tradisjonelt har det vært avis, radio, TV eller utendørsreklame. Disse kanalene fungerer fortsatt godt, men med alle mulighetene nyere plattformer som Facebook, Snapchat, Instagram, Linkedin og Pinterest gir oss til å segmentere på målgrupper, så kan man skape mye effekt med mindre budsjetter. For oss så er det viktigste å finne dine potensielle kunder der de befinner seg, hvilken plattformer vi skal bruke avgjøres av målgruppe og målsetting. Du trenger ikke lenger store budsjetter for å nå ut med budskapene dine, da de nye plattformene har gjort det effektivt å teste mindre målgrupper i korterer perioder for å se hva som fungerer og ikke. Det å bygge kjennskap og kunnskap i de målgruppene som er viktige gjøres langt mer effektivt i dag enn tidligere. 

CARE

Når kunden har valgt oss som leverandør av et produkt eller en tjeneste så har vi oppnådd det vi ønsker, vi har fått kundens tillit og blitt valgt som leverandør. Det vanskeligste i markedsføring er kanskje å bygge tillit, derfor er det ekstremt viktig at vi gjør alt vi kan for å beholde denne tilliten. Dette kan gjøres på mange måter, men å kommunisere jevnlig med eksisterende kunder viser seg som en veldig viktig kanal for å beholde tilliten og lojale kunder. I denne fasen av markedsføringen jobber vi mye med kundedialog på epost og i noen tilfeller på sms. Her er også nettsiden og alle fortjente kanaler veldig viktig for å opprettholde kundedialog og kundetilfredshet.

"Man vet ikke om man har lykkes hvis man ikke vet hva strategien var"

Ståle Marthinsen
Rådgiver - Hensikt

Strategien tar utgangspunkt i nåsituasjon

For å stake ute veien videre er det viktig å ha en klar tanke om hvor man er og hvor man vil. Å gjøre grundige nullpunkts-analyser gir stor innsikt i hvor man har hull som må tettes, og hvordan man skal tette dem mest mulig effektivt.

Les mer

De beste markedsstrategiene er de som er forankret i bedriftens overordnede mål

Ønsker du hjelp med markedsstrategi?

Kontakt din lokale rådgiver:

Kontakt

E: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: +47 911 71 325
A: Karl Johans gate 20, 0159 Oslo

Google Partner