Hensikt har strategi i ryggmargen
Det hele starter med en strategi
Hvordan bygge en strategi?
For å hjelpe bedrifter med å nå målene sine har vi jobbet i mange år med å forbedre og videreutvikle vår egen versjon av KPI-rammeverket til Google: See - Think - Do - Care.
Modellen tar for seg hele økosystemet, fra egne kanaler med nettsiden i sentrum, til hvordan man skal ta vare på aktive kunder. Denne har vi tilpasst norske forhold og lokale medielandskap der kundene våre befinner seg.
SEE – Start med et solid fundament
For å finne veien videre må vi vite hvor vi står. Derfor starter vi med å kartlegge kundens digitale plattform. Vi analyserer nettside, tilstedeværelse i sosiale medier, synlighet i søkemotoere og annen data som er tilgjengelig.
Med gode analyser på plass så går vi systematisk til verks for å avdekke hvor det største forbedringspotensialet ligger. På denne måten får vi en prioritert liste med oppgaver som må løses for å få best mulig effekt.
Hva er de vanligste forbedringene?
Dette dreier seg ofte om tekniske forbedringer på nettside, mangel på godt innhold og kapasitet til å holde aktiviteten oppe i alle digitale kanaler.
Når dette arbeidet er ferdig så har vi en strukturert plan for veien videre.
THINK – Gjør det enkelt for kundene å finne deg
Når vi har en plan for hvordan vi skal få et solid fundament, så går vi over til å legge til rette for betalt annonsering.
Det mest naturlige stedet å starte er å gjøre innsats for dem som viser tydelig interesse for våre produkter eller tjenester og da er søk og målrettet annonsering mot dem som har vist interesse det første vi legger til rette for.
DO – Øk salget med målrettet markedsføring
Når nettsiden fungerer godt og vi har sørget for at de som aktivt viser interesse for våre produkter eller tjenester finner oss, så er det på tide å begynne å aktivisere dem som bør interessere seg for våre produkter og tjenester.
Aktivering kan gjøres på mange plattformer, tradisjonelt har det vært avis, radio, TV eller utendørsreklame. Disse kanalene fungerer fortsatt godt, men nyere plattformer gir større muligheter.
Fordeler med digitale markedsføringskanaler
Facebook, Snapchat, Instagram, Linkedin og Pinterest lar oss segmentere på målgrupper slik at vi kan skape større effekt med mindre budsjetter.
Det viktigste er å finne dine potensielle kunder der de er. Hvilke plattformer vi skal bruke avgjøres av adferd, målgruppe og målsetting. Du trenger ikke lenger store budsjetter for å nå ut med budskapene dine.
De nye plattformene har gjort det effektivt å teste mindre målgrupper i korterer perioder for å se hva som fungerer og ikke. Det å bygge kjennskap og kunnskap i de målgruppene som er viktige gjøres langt mer effektivt i dag enn tidligere.
CARE – Ta vare på kundene dine
Når kunden har valgt å kjøpe tjenester eller produkter fra deg har du fått kundens tillit, som er det vanskeligste innen markedsføring. Derfor er det veldig viktig at du gjør alt du kan for å beholde denne tilliten.
Det er mange måter å gjøre dette på, og blant de viktigste metodene finner vi jevnlig kommunikasjon.
I denne fasen av markedsføringen jobber vi mye med kundedialog på e-post og i noen tilfeller SMS eller via en app. Her er også nettsiden og sosiale medier viktige å huske på.
"Du vet ikke om du har lykkes hvis du ikke vet hva målet var"
Rådgiver - Hensikt
Strategien tar utgangspunkt i nåsituasjon
For å stake ut veien videre er det viktig å ha en klar tanke om hvor man er og hvor man vil.
Å gjøre grundige nullpunkts-analyser gir stor innsikt i hvor man har hull som må tettes, og hvordan man skal tette dem mest mulig effektivt.